شپش چیست و چگونه منتقل می شود

زندگی شپش سر، دارای 3 مرحله مختلف بوده و شامل رشک یا تخم، نمف یا لارو و شپش بالغ است. رشک‌ها همان تخم های کوچک شپش هستند که به اندازه یک گره در رشته مو مشاهده می‌شوند. نمف ها نیز کمی کوچکتر از شپش‌های بالغ هستند. شپش ها در بلوغ به طول 3 میلیمتر می رسند.

شپش های بالغ را از نظر اندازه، می توان با یک دانه کنجد مقایسه کرد. شپش های ماده کمی از نرها بزرگتر هستند. ممکن است شما نتوانید آن‌ها را روی سرتان ببینید مگر اینکه موقع حرکت، آن‌ها را شناسایی کنید. حتی در این صورت هم به تمرکز نیاز دارید. شپش ها شش پا دارند و دارای بدنی قطعه قطعه هستند. همچنین آن ها به رنگ خاکستری، قهوه ای یا سفید دیده می‌شوند.

شپش ها چه مدت زنده می مانند؟

شپش ها، مدت زیادی زنده نمی مانند. هر شپش بالغ تقریباً یک ماه روی سر زندگی می کند. مشکل اصلی در مورد ابتلاء به شپش، این است که آن‌ها به سرعت تولید مثل می کنند. هر شپش ماده بالغ، روزانه به طور میانگین می تواند 6 تخم بگذارد. یک شپش در طی یک ماه 180 تخم یا مزاحم در حال تغذیه از سرتان، تولید می‌کند. هر کدام از این تخم ها نیز در مدت کوتاهی به خیل عظیمی از شپش‌های تولید مثل کننده تبدیل می شوند.

از سوی دیگر شپش ها نمی توانند به دور از گرما و خون انسان زنده بمانند. اگر یک شپش از میزبان خود جدا شود، طی 1 الی 2 روز می میرد.

شپش‌ها نمی توانند بپرند یا پرواز کنند. آن‌ها با خزیدن حرکت می کنند به این معنی که اگر آن‌ها را از بین ببرید نمی توانند بدون تماس مستقیم، به سر برگردند.

شپش ها بال ندارند و قادر به پریدن نیستند

آیا شپش های سر سبب انتقال بیماری می شوند؟

خبر خوب این است که شپش‌های سر، باعث انتقال هیچ بیماری شناخته شده ای نمی شوند. اصلی ترین عوارض جانبی آن‌ها، خراش، سوزش  و خون ریزی جزیی ناشی از گزش‌های آن‌هاست. در صورتی شپش سر برای افراد مبتلا، دردسرساز خواهد شد که در دراز مدت، اقدامات درمانی صورت نگیرد. در این صورت شپش سر می تواند منجر به ایجاد عفونت های ثانویه در پوست سر و یا کل بدن شود.

شامپوهای مخصوص دفع شپش و تخم شپش، شامل ترکیبات تسکین دهنده هستند. این ترکیبات به کاهش خارش و آلرژی های ناشی از گزش شپش کمک می کند.

بر خلاف شپش سر، شپش‌های بدن می توانند چندین بیماری عفونی را منتشر کنند. آن‌ها برای افراد مبتلا مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند.

شپش ها چطور منتشر می شوند ؟

ابتلاء به شپش، مربوط به قشر و گروه خاصی نیست. آن ها فقط به تغذیه از خون میزبان و گرمای بدن او نیاز دارند. به همین دلیل، هیچکدام از مواردی نظیر: رنگ مو و پوست، جنسیت و محل زندگی، در ابتلاء به شپش و یا مصون ماندن از آن مؤثر نیستند. ابتلاء به شپش، نشانه تمیز نبودن فرد نیست.

شپش ها در مکان‌های عمومی که افراد زیادی در آن، جمع می شوند سرعت انتشار بالایی دارند. در حقیقت مدارس، محل کار و محل هایی با جمعیت های انبوه مثل ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، رایج ترین مکان‌هایی هستند که احتمال ابتلاء به شپش در آن‌ها بسیار بالاست.

اصولاً اگر شپش به میزبانی دسترسی پیدا کند، آن فرد قابلیت انتقال شپش را خواهد داشت. فقط دو راه اصلی برای انتشار شپش ها وجود دارد: تماس مستقیم سر با سر و تماس با وسایل آلوده به شپش.

1 . تماس سر با سر

تماس سر با سر، ساده ترین و رایج‌ترین راه انتشار شپش است. شپش‌ها نمی توانند پرواز کنند یا حتی بپرند. بنابراین آن‌ها وقتی افراد سر خود را به یکدیگر نزدیک می کنند یا موهایشان به هر طریقی با هم تماس دارند، منتقل می‌شوند.

یکی از راه های اصلی انتقال شپش، تماس سر با سر است

مو فاکتور مهمی است زیرا مکانی است که شپش ها روی آن زندگی و تولید مثل می کنند. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چه نوع موهایی مستعد شپش هستند؟ جواب ساده است. برای شپش ها جنس، رنگ و کوتاهی یا بلندی مو فرقی ندارد. آن ها با دسترسی به مو به آن متصل شده و خود را به پوست سر می رسانند تا از آن تغذیه کنند. برخی از رایج ترین دلایلی که باعث انتقال شپش می شوند شامل:

>> بازی کردن بچه ها با همدیگر

>> در آغوش گرفتن دوست یا خویشاوندان

2 . تماس با وسایل آلوده به شپش

احتمال ابتلاء به شپش، با دست زدن به لباس و سایر وسایل اشخاص دیگر، بسیار پایین است. برای انتشار شپش نیاز است که این نوع تماس، بین موهای افراد انجام شود.

شپش ها می توانند 1 تا 2 روز بدون میزبان، زنده بماند. در این مدت به انتظار میزبان بعد خواهند بود. شپش می تواند روی بالش، ملافه، کلاه، شال، روسری، وسایل مربوط به آراستن مو و حتی هدفون پنهان شود.

برای پیشگیری از ابتلاء به شپش می توانید از انجام دادن کارهای زیر اجتناب کنید.

>> به اشتراک گذاشتن کلاه، روسری و حتی دیگر لباس ها

>> نشستن یا قرار گرفتن روی صندلی و مبلمانی که اخیرا شخص آلوده از آن خارج شده است.

در صورتی که از وجود افراد آلوده به شپش در اطرافیان خود، آگاه نیستید باید در بسیاری موارد احتیاط را رعایت کنید.

شپش ها از کجا می آیند ؟

حال شما می دانید که چطور شپش ها را تشخیص دهید و متوجه شدید که آن‌ها می توانند بسیار راحت و آسان از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

احتمالا می پرسید آن ها اولین بار از کجا آمده اند؟ وقتی هیچ انسانی نبود، کجا زندگی می کردند؟ در اشیاء پیدا شده در مصر باستان، شانه های ضد شپش وجود داشته که نشان از شیوع گسترده شپش در تمدن های گذشته می باشد.

استفاده از شانه ضد شپش در مصر باستان

شپش ها، موجوداتی انگلی هستند و نمی توانند مدت طولانی بدون میزبان زندگی کنند. ابتلاء به شپش، بدون تماس نزدیک با فرد میزبان، تقریباً غیر ممکن است. قرن هاست که شپش ها به وسیله زندگی روی پوست سر انسان ها و سپس انتقال به سایر افراد زنده مانده اند. در پایان روز، شپش ها از جای دیگری نمی آیند، آن ها فقط از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

چطور از شیوع شپش ها جلوگیری کنیم ؟

اگر می خواهید جلوی شیوع شپش را قبل از شروع آن بگیرید، گزینه های مختلفی دارید. متاسفانه هیچ راه حل مشخصی وجود ندارد که کاملاً هرگونه شیوع را متوقف کنیم. اما اگر نگران هستید و به ویژه اگر فرزندان شما به مدرسه می روند، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

1 . از شامپوهای روزانه دفع کننده شپش، که حاوی عصاره نعناع یا رزماری هستند استفاده کنید.

2 . وسایلی که با مو یا سر در ارتباط هستند را با دیگران به اشتراک نگذارید.

3 . مرتباً لباس های خود را بشویید.

4 . از تماس نزدیک با سایر افراد ممانعت کنید.

از به اشتراک گذاشتن وسایلی که با مو در ارتباط هستند خودداری کنید

شپش‌ها خطری جدی برای شما و عزیزانتان محسوب نمی شوند. ولی این موضوع می تواند فرد مبتلا به شپش را از نظر روانی اذیت کند. تنها مشکل ناشی از شپش می تواند تحریک و خارش پوست سر باشد.

یک راه ساده جلوگیری از ابتلاء به شپش، دوری از افراد دیگر است. اما این  یک راه حل پیش پا افتاده و ناخوشایند برای زندگی اجتماعی انسان است.

امروزه تأثیر روش های مختلف بر شپش و تخم شپش آزمایش و تعیین شده است. برخی راه های خانگی از دیرباز مورد استفاده قرار می گیرند. اما به دست آوردن یک نتیجه مناسب از این روش ها، با سختی هایی همراه است. برای کسب نتیجه سریع و روش استفاده آسان بهتر است شامپوهای تخصصی ضد شپش و تخم شپش را به کار ببرید.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید