بهترین درمان های خانگی شپش سر

شپش سر، نوعی انگل خارجی است که روی پوست سر انسان زندگی می کند. برخلاف تصور عموم مردم، وجود شپش سر نشانه ضعف بهداشتی شخصی افراد نیست. شپش ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند، به این معنی که اگر با فردی که شپش دارد تماس متقسیم داشته باشید، ممکن است از این فرد شپش بگیرید.

شپش در سر میزبان خود می تواند تا 30 روز به زندگی ادامه دهد. در طول این مدت، شپش ها به تغذیه و تولید مثل در سر میزبان ادامه می دهند. آن ها برای زنده ماندن وابسته به خوردن خون انسان هستند و تخم های سفید رنگ خود را که نیت یا رشک نامیده می شود به ساقه موها متصل می کنند.

انواع روش های درمانی شپش سر:

مبتلا شدن به شپش سر، به تنهایی امر ناخوشایندی است که روش های درمانی سخت این آفات و عوارضی که داروهای شیمیایی برجای می گذارند، آزار ناشی از شپش ها را دو چندان می کند. خوشبختانه روش های طبیعی وجود دارند که می توان از آن ها برای درمان شپش در دوران بارداری و شیردهی و درمان شپش سر کودکان و نوزادان، استفاده کرد. همچنین کسانی که راه های طبیعی را ترجیح می دهند، می توانند، این درمان های خانگی را برای از بین بردن شپش سر، به کار بگیرند. در ادامه مقاله تعدادی از بهترین درمان های خانگی شپش سر، آورده شده اند.

1. درمان شپش با روغن بادام یا روغن زیتون:

روغن های زیتون و بادام بر روی شپش ها اثر آرامبخش دارند. در نتیجه حرکات شپش ها را آهسته کرده و آن ها را ضعیف می کنند و باعث می شود که شپش ها راحت تر از پوست سر و تارهای مو جدا شوند و از بین بروند. برای از بین بردن شپش سر به کمک این روغن ها، ابتدا موهای خود را با آن ها چرب کنید. سپس بلافاصله با یک شانه ضد شپش کل موها را شانه بزنید تا شپش ها و تخم آن ها از موهایتان جدا شود. همچنین می توانید پس از چرب کردن موها، سر خود را با یک کلاه نایلونی بپوشانید و اجازه دهید روغن در طول شب بر روی سر باقی بماند.

تأثیر استفاده از این روغن ها هنگامی که یک شب روی سرتان باقی بماند، بیشتر خواهد بود. روز بعد، کلاه را بردارید و کار شانه کردن مو را آغاز کنید. پس از شانه کردن هر قسمت از مو، شانه را کاملاً بشویید و تمیز کنید. سپس، موها را دو بار شامپو زده و آبکشی کنید. این روند را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید تا مشکل شپش به کلی رفع شود.

2. روغن درخت چای:

اسانس های طبیعی، موادی عالی برای مقابله با شپش سر هستند. اسانس هایی مانند نعناع، اکالیپتوس، جوز هندی، میخک، نئوم و روغن اسطوخودوس، همه می توانند اثرات مثبتی در از بین بردن این آفات داشته باشند. اما روغن درخت چای، یکی از بهترین روش درمانی طبیعی  برای شپش است که در بسیاری از انواع شامپوهای ضد شپش شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از روغن درخت چای به عنوان درمان کننده شپش، سه تا ده قطره از این روغن را با 85 گرم روغن زیتون مخلوط کرده و به موها بمالید. در این روش باید موهای روغنی را حداقل 12 ساعت با کلاه بپوشانید و پس از شانه زدن، دو بار با شامپو شستشو دهید.

درمان شپش با استفاده از روغن درخت چای

3. روغن نئوم:

روغن نئوم یکی از روغن های گیاهی بومیِ هند است. این روغن به عنوان یک حشره کش طبیعی عمل می کند و به کشتن شپش ها در هر مرحله از چرخه زندگی شان کمک می کند.  شما می توانید با اضافه کردن چند قطره روغن نئوم خالص به یک شامپوی معمولی، شامپوی ضد شپش خود را بسازید. از این مخلوط برای شستن موها استفاده کنید، پس از خشک کردن موها نیز روغن نئوم خالص را به موها زده و موها را شانه کنید. سپس سر را با پلاستیک یا کلاه بپوشانید و به مدت یک شب بگذارید تا روی موهایتان باشد. روز بعد، موها را بشویید و شانه کنید. این کار را به مدت دو هفته، هر روز تکرار کنید.

4. سیر و لیموترش:

سیر و لیموترش داروی خانگی عالی برای از بین بردن شپش است. ده حبه سیر خرد شده را با سه قاشق چایخوری آب لیموترش مخلوط کنید. ماده حاصل شپش ها را می کشد و به شکلی فوق العاده، سبب جداشدن شپش از تار مو و پوست سر می شود. بعد از اینکه مخلوط را به مدت حدود نیم ساعت روی مو ها قرار دادید، سر و موها را با آب داغ کاملاً بشویید. استفاده از سیر برای درمان شپش سر، با اضافه کردن آن به روغن زیتون، شامپو یا نرم کننده و یا مخلوط کردن آن با چای سبز و لیموترش نیز امکان پذیر است. این کار را به صورت هفتگی امتحان کنید و مطمئن باشید که هیچ تخم شپشی باقی نمی ماند.

5. وازلین:

وازلین نوعی فرآورده نفتی است که مصارف زیادی دارد. این ماده می تواند با چسبیدن به سطح بدن شپش ها، این آفات را خفه کند. استفاده از وازنین برای دفع شپش، اغلب به خاطر اینکه این ماده به سختی از موها پاک می شود، رایج نیست.

برای استفاده از این روش، مقدار زیادی وازلین را روی پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید تا تمام موها به خوبی آغشته شوند. سپس سر را با یک حوله یا کلاه رنگ بپوشانید. اجازه دهید وازلین به مدت یک شب روی سر باقی بماند. صبح روز بعد ،با استفاده از روغن کودک وازلین را از مو بزدایید. سپس با یک شانه مخصوص شپش، موها را شانه بزنید تا شپش های مرده و تخم های باقی مانده را از موی خود خارج کنید.

6. روغن نارگیل یا مایونز:

طبیعت این روغن ها ،می تواند مانع از حرکت و تکثیر شپش ها شود. این دو ماده همچنین می توانند با خفه کردن شپش ها به از بین بردن آن ها کمک کنند. ابتدا موها خود را به سرکه سیب آغشته کنید. این کار شپش ها را گیج و بی حس می کند. سپس پوست سر و موها را کاملاً با روغن نارگیل پوشش دهید. بگذارید روغن به مدت هشت ساعت یا یک شب بر روی موها با قی بماند. پس از طی شدن مدت مقرر، مواد را به همراه شپش و تخم های مرده را به کمک شامپو از موها بزدایید.  این روش را به مدت یک هفته و هر روز، تکرار کنید.

درمان شپش با روغن نارگیل

7. نمک و سرکه:

یک راه مستقیم و غیر چرب برای کمک به خلاصی از شپش، نمک و سرکه سفید است. یک چهارم فنجان نمک را به یک چهارم فنجان سرکه اضافه کنید. سپس مخلوط بدست آمده را به یک بطری اسپری انتقال داده و خوب مخلوط کنید. پوست سر و موها را با استفاده از اسپری سرکه و نمک، مرطوب کنید. این کار را دو ساعت قبل از شستشو انجام دهید. لازم است این روش درمانی را هر سه روز یکبار تکرار کنید. سرکه، فقط به از بین بردن تخم های شپش کمک می کند، بنابراین ممکن است نیاز باشد برای کمک به از بین بردن شپش های بالغ، از یکی از روش های ذکر شده استفاده کنید.

8. روغن بچه و سرکه سفید:

روغن بچه می تواند شپش ها را خفه کند و سرکه سفید به جدا شدن شپش و تخم آن ها از موی سر، کمک می کند. مقدار زیادی روغن کودک را روی موها بمالید و با شانه ضد شپش، شانه بزنید. بیشتر شپش ها در این مرحله از بین خواهند رفت. سپس موها را با استفاده از شامپو به خوبی شسته و آبکشی کنید تا هیچ چربی به روی موها باقی نماند.

پس از اینکه آب اضافه موها را با حوله خشک کردید، سرکه سفید را به موهای مرطوب بپاشید و با کلاه بپوشانید. اجازه دهید سرکه به مدت یک شب روی موهایتان بماند. صبح روز بعد موها را با استفاده از شامپو بشویید.

در نهایت خاطرنشان می کنیم بهترین روش درمان سریع و قطعی شپش و تخم شپش استفاده از شامپو ضد شپش قوی و استاندارد لایس کیلر است که در یک چشم بهم زدن شر شپش ها را از سرتان کم می کند.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید