انتخاب بهترین شامپو شپش

چگونه بهترین شامپوی ضد شپش را انتخاب کنیم؟

اگر به دنبال بهترین شامپوی ضد شپش هستید، باید بدانید با توجه به نکات درج شده در این مقاله، می توانید بهترین و موثرترین شامپو ضد شپش را انتخاب کنید.

پیش از هرچیز، دانستن این نکته ضروری است که شپش سر، آفتی قابل درمان است و برای کشتن و رهایی از شرشان، روش های مختلفی وجود دارد. برخی از روش های درمانی شپش سر، بر پایه استفاده از  مواد شیمیایی برای از بین بردن شپش ها استوار هستند. به عنوان مثال، استفاده از شامپوها و اسپری های ضد شپش، از جمله روش های شیمیایی ریشه کنی شپش ها به شمار می روند. در مقابل، روش هایی وجود دارند که به حالت فیزیکی به مبارزه با شپش ها می پردازند و در نهایت موجب دفع شپش ها و یا کشته شدن آن ها بواسطه خفه کردنشان می شود. شامپوی ضد شپش طبیعی، درمان های خانگی، شامپوهای پیشگیری کننده از شپش مثال هایی از روش های فیزیکی دفع شپش سر می باشند.

در ادامه انواع شامپوهای طبیعی و شیمیایی ضد شپش را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شامپوی ضد شپش حاوی آفت کش

شامپوهای ضد شپش تجاری اغلب حاوی مواد مؤثری مانند پرمترین یا پیرترین می باشند. این مواد شیمیایی بی خطرترین و در عین حال مؤثرترین ترکیبات شپش کش هستند. پرمترین نوعی پیرترین مصنوعی است و موجب حساسیت های گیاهی نمی شود، همچنین میزان جذب این ماده از طریق پوست، بسیار جزئی است. سایر ترکیبات آفت کش از قبیل ملاتیون یا لیدان که در برخی از انواع شامپوهای ضد شپش به کار برده می شوند، برای انسان خطر بیشتری دارند؛ زیرا این مواد می توانند از طریق پوست جذب شده و موجب مسمومیت شوند.

1. پیرترین

این ماده نوعی آفت کش طبیعی است و از گل های داوودی استخراج می شود. پیرترین یک سم مؤثر بر سیستم عصبی می باشد که فقط می تواند شپش های بالغ و نمف ها را بکشد، اما به روی تخم های شپش که نیت نام دارند، تأثیری ندارد. بنابراین برای درمان قطعی شپش، لازم است استفاده از پیرترین هر هفت روز یک بار تکرار شود. این کار کمک می کند تخم های شپش که در این بازه زمانی به نوزاد شپش تبدیل شده اند، از بین بروند.

پیرترین نسبتاً غیر سمی است، با این حال نباید بدون مشورت با پزشک، برای درمان شپش سر کودکان زیر دو سال و خانم های باردار استفاده شود. شپش ها می توانند در برابر پیرترین ها مقاوم شود.

سم طبیعی پایرترین

2. پرمترین

پرمترین ها نسل جدید آفت کش های از بین برنده شپش سر هستند که مطابق با فرمول پیرترین ها، به صورت مصنوعی و با کیفیتی بهتر، ساخته شده اند. دیگر مزایای پرمترین این است که جهت استفاده توسط افراد دارای حساسیت های گیاهی، مناسب تر و سالم تر می باشد، به راحتی از پوست جذب نمی شود و شپش های بالغ و نمف ها را می کشد.

3. مالاتیون

این ماده، ترکیب شیمیایی بسیار قوی برای درمان شپش سر است که بوی قوی و نامطلوبی دارد. پس از استعمال لوسیون مالاتیون روی موهای خشک، باید حداقل به مدت یک نصف روز روی سر بماند. مالاتیون بسیار آتش زاست بنابراین در طول درمان باید از تماس با آتش پرهیز نمود. گاهی استفاده از ملاتیون می تواند عوارض جانبی چون سوزش پوست سر یا سوزش چشم به همراه داشته با شد. به همین دلیل لازم است به خصوص در کودکان، با احتیاط از آن استفاده کرد.

شامپو ضد شپش لایس کیلر، تنها محصول شپش کش مقرون به صرفه و در عین حال فوق العاده  مؤثر حاوی پرمترین است. این شامپو درمان کامل شپش سر را برایتان به ارمغان می آورد. این محصول حاوی شامپوی ضد شپش و نرم کننده مو، در یک قوطی است و به خوبی شپش ها را ریشه کن می کند.

شامپوهای ضد شپش غیر شیمیایی:

شامپوهای طبیعی ضد شپش ممکن است حاوی ترکیبات گوناگون، از قبیل اسانس های گیاهی باشند. روغن درخت چای، روغن نعناع و روغن اسطوخودوس، نه تنها برای از بین بردن شپش ها بسیار عالی هستند بلکه می توانند برای پیشگیری از ابتلاء به شپش نیز مورد استفاده قرار بگیرند. شامپوهای حاوی زوغن نارگیل نیز برای از بین بردن شپش سر بسیار مفید هستند.

شامپو های حاوی آنزیم حل کننده پوسته تخم شپش، از دیگر گزینه های مناسب برای از بین بردن شپش ها و تخم هایشان هستند. اغلب، این شامپوها از اضافه کردن روغن های گیاهی به شامپوهای شستشوی معمولی مو بدست می آیند.

چگونه بهترین شامپوی ضد شپش را انتخاب کنیم؟

نکات مهم درباره انتخاب شامپو ضد شپش شیمیایی

چند عامل وجود دارد که باید هنگام انتخاب شامپو ضد شپش، در نظر گرفته شوند. اولین عامل تعیین کننده، سن و وضعیت سلامتی شخصی که می خواهد با چنین شامپوهایی تحت درمان قرار گیرد. زیرا شامپوهای شیمیایی ضد شپش، در مواردی نظیر درمان شپش سر کودکان زیر دو سال و خانم های باردار یا شیرده، بدون مشورت پزشک نباید استفاده شوند.

انتخاب بهترین شامپو ضد شپش

همچنین افرادی که شرایط پوستی خاصی دارند، یا در سر و گردن آن ها زخم، عفونت یا حساسیت، وجود دارد نباید از شامپو های ضد شپش شیمیایی استفاده کنند.

نکات مهم درباره انتخاب شامپو ضد شپش حاوی اسانس گیاهی

در زمان انتخاب شامپوهای ضد شپش حاوی اسانس های گیاهی نیز باید توجه کنید که آیا به مواد طبیعی سازنده آن حساسیت دارید یا خیر. زیرا طبیعی بودن همیشه به معنای بی ضرر بودن نیست.

تمام این عوامل، به همراه قیمت یک محصول، مواردی هستند که باید در انتخاب بهترین شامپوی ضد شپش، در نظر گرفته شود.

شپش های مقاوم به شامپوهای شپش کش

شامپوهای شپش کش، سلاح اصلی اغلب افراد از جمله والدین برای مقابله با شپش سر می باشند. اخیراً بحث های زیادی در رابطه با مقاوم شدن شپش ها در برابر درمان های شیمیایی، صورت می پذیرد که برخی متخصصان آن را به طور کامل نفی می کنند و برخی دیگر، به عنوان یک واقعیت اثبات شده، بر آن اصرار دارند.

نکته اصلی این است که محصولاتی که در گذشته برای درمان شپش ها مورد استفاده قرار می گرفتند نسبت به محصولات امروزی، بسیار قوی تر و البته برای سلامتی انسان مضرتر بودند.  بسیاری از والدین برای هفته ها و یا حتی ماه ها پس از درمان نیز به استعمال این شامپوهای ضد شپش روی سر کودکان ادامه می دادند که باعث تحریک و سوزش پوست می شد. به دلایل مربوط به ایمنی و سلامت، استفاده از بسیاری از این محصولات برای سال ها ممنوع شد. به همین دلیل تأثیر گذاری ضعیفتر شامپوهای ضد شپش امروزی نسبت به محصولاتی که سال ها پیش مورد استفاده قرار می گرفت، به معنای مقاوم شدن شپش ها نسبت به روش های درمانی نیست.

در عین حال شپش های سر امروزی، با جهش ژنتیکی که منجر به ایجاد یک روند تکامل طبیعی در مقاوم شدن آن ها شده است، نسل تازه ای از شپش ها را به وجود آورده اند که تحت تأثیر برخی از محصولات ضد شپش قرار نمی گیرند و در واقع نسبت به آن ها مقاوم شده اند.

بر اساس مطالعات انجام شده به روی ژنوم شپش ها در سال 2010، این احتمال که جهش می تواند عامل مقاومت شپش ها نسبت به شامپوهای ضد شپش باشد به اثبات رسید. حقیقت این است که شپش های سر در بسیاری از مناطق جهان واقعا به آفت کش ها مقاومند، اما نه در همه جا و نه در برابر تمام محصولات!

به همین دلیل است که هنوز هم شامپو های ضد شپش برای افراد زیادی تأثیر عالی دارد، و نیز برای سایر افراد اصلاً تأثیر نخواهد داشت.

 

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید