چگونه به شپش سر مبتلا می شویم

شنیدن این که کسی در کلاس یا مدرسه فرزند شما به شپش مبتلا است، یا فهمیدن این که فرزند شما به شپش مبتلا شده خوشایند نیست. با این حال  این اتفاق رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید و سالانه میلیون ها نفر در سراسر جهان به شپش مبتلا می شوند. اما در مورد شپش های سر می توانید در چند مورد اطمینان خاطر داشته باشید:

1. شپش های سر را می توان با روش های مختلفی درمان کرد و از شر آن ها خلاص شد.

2. داشتن شپش به معنای این نیست که شما یا فرزندتان نظافت یا بهداشت خوبی ندارید. هر کسی می تواند به شپش مبتلا شود.

3. شپش سر مانند یک بیماری شیوع نمی یابد. شپش های بدن گاهی اوقات می توانند مانند یک بیماری گسترش یابند، اما شپش های سر اینگونه نیستند.

4. اگر نگران ایمنی در مورد درمان شپش هستید، از روش های درمانی طبیعی استفاده کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که آن ها می توانند در درمان آلودگی هایی از شپش که خیلی زود متوجه آن ها شده اید، مؤثر باشند.

شپش سر چگونه شیوع پیدا می کند؟

شپش ها بال ندارند، بنابراین فقط می خزند. با این حال، آن ها می توانند به طرز شگفت آوری سریع باشند. در اینجا مروری بر نحوه شیوع شپش و آنچه می توانید برای متوقف کردن آن ها انجام دهید خواهیم داشت.

1. انتقال مستقیم

شپش سر با تماس مستقیم با موهای فرد مبتلا گسترش می یابد. بچه ها همدیگر را در آغوش می گیرند و به معنای واقعی کلمه سرهایشان با هم در تماس است شما به طور کامل نمی توانید از این امر جلوگیری کنید و بسیاری از والدین نیز نمی توانند این موضوع را به طور کامل کنترل کنند. اما نسبت به هر کودکی که مرتباً سر خود را می خاراند یا از خارش سر شکایت دارد، محتاط باشید. اگر کودک شما به مدرسه می رود بهتر است موضوع ابتلا کودک خود به شپش سر را به مسئولین مدرسه اطلاع دهید.

تماس مستقیم سر با سر از شایع ترین دلایل انتقال شپش

2. انتقال غیر مستقیم

شپش سر می تواند با تماس غیر مستقیم با وسایل شخصی که فرد مبتلا از آن استفاده کرده است، پخش شود:

کلاه، شال، هدفون، روسری و کلاه ایمنی نباید به صورت مشترک استفاده شوند. حتی استفاده از کمد یا رخت آویز مشترک نیز می تواند شپش سر را گسترش دهد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما شانه یا برس مخصوص خود را دارد.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما شال گردن، سنجاق سر و کش موی خود را استفاده کرده و از کودکان دیگر قرض نمی گیرد. با فرزندان صادق باشید، آن ها نیز به اندازه شما دلشان نمی خواهد به شپش سر مبتلا شوند.

اگر فرزند شما به باشگاه رفته و ورزش می کند، بهتر است حتماً وسایل مخصوص خود را داشته باشد. در استخر یا سالن ورزشی، حتما کودک، حوله ها و وسایل شخصی  خود را استفاده کند.

نحوه تشخیص علائم شپش سر

چند علامت شپش سر ممکن است خیلی سریع قابل تشخیص باشد به خصوص اگر کودک شما به طور عادی دچار این مشکلات نمی شود. این علائم عبارتند از:

  • خارش بیش از حد یا غیر طبیعی در پوست سر
  • شکایت از احساس سوزش در پوست سر
  • برآمدگی یا تحریک روی پوست سر
  • کودک در خوابیدن مشکل دارد، زیرا شپش سر شبانه است و می تواند در شب آزار دهنده باشد.
  • نقاط کوچک زرد یا برنزه روی ساقه و رشته های مو، که ممکن است تخم های شپش باشند.

ممکن است فوراً متوجه علائم شپش سر نشوید.

خاراندن سر برای کودکان شایع نیست و برخی از علائم ممکن است هفته ها طول بکشد.

خاراندن سر و لکه های سفید ریز در مو می تواند علائم شوره سر نیز باشد.

تفاوت ظاهری تخم شپش و شوره سر

شوره سر وضعیتی است که سلول های مرده پوست از پوست سر جدا می شوند. اما اگر کودک شما سر خود را می خاراند و لکه های سفید موجود در مو به سادگی از مو جدا نمی شوند احتمال اینکه این ذرات ریز و سفید، تخم شپش باشند افزایش می یابند. تشخیص تخم شپش از شوره سر با آگاهی از این تکنیک، کار ساده ای خواهد بود.

به محض مشاهده این علائم، موهای کودک خود را با یک شانه، ذره بین و یا روشن کردن چراغ در اتاق معاینه کرده و شستشو دهید تا هر گونه تخم یا شپش بالغ را پیدا کرده و شناسایی کنید. در حالی که تخم ها مانند نقاط ریز به نظر می رسند، شپش های بالغ به اندازه یک دانه کوچک بوده و معمولاً به رنگ قهوه ای روشن و خاکستری هستند.

پس از تشخیص شپش در موهای کودک، بلافاصله درمان را آغاز کنید

نحوه درمان شپش ها

اگر به نظر می رسد که فرزند شما آلودگی شدید دارد، به پزشک مراجعه کنید تا در مورد مؤثرترین دوره درمان به شما کمک کند.

درمان بدون نسخه

اگر آلودگی به شپش، خفیف است می توانید با انجام موارد زیر آن را در خانه  و بدون نسخه درمان کنید:

1. موهای خشک کودک را با داروهای مخصوص شپش سر درمان کنید. این داروها به صورت انواع لوسیون و شامپو ضد شپش موجود هستند. برخی گزینه ها شامل پیرترین مصنوعی یا پرمترین هستند. حتماً دستورالعمل های مربوط به سن و شرایط استفاده از آن ها را با دقت بخوانید.

  • پس از اتمام درمان، به کودک خود لباس تمیز بپوشانید.
  • 8 تا 12 ساعت صبر کنید تا ببینید که آیا شپش ها و تخم ها کشته شده اند یا خیر.

2. از شانه ضد شپش استفاده کنید تا تمام تخم ها و شپش­ های مرده از مو خارج شود.

شانه ضد شپش، بهترین راه دفع تخم شپش از مو

اقدامات مهم پس از مرحله درمان شپش

هر چند روز یکبار، موهای کودکتان را چک کنید تا مطمئن شوید که هیچ شپشی برای تخمگذاری بیشتر و مجدد زنده نمانده است.

موهای کودک را مرطوب کنید و از پوست سر گرفته تا انتهای موها را شانه کنید. برای از بین بردن تخم ها یا شپش های مرده باقی مانده، از نرم کننده و یک شانه ضد شپش استفاده کنید.

اگر کودک شما موهای بلند دارد، ممکن است به مقدار بیشتری از شامپو نیاز داشته باشید زیرا شاید مجبور باشید چندین بار دوره درمان را تکرار کنید. مقدار استفاده از شامپو به شدت تهاجم شپش، طول مو، و تکرار روند درمان بستگی دارد.

درمان های نسخه ای

اگر هنوز هم می بینید که شپش ها در حال چرخش در سر هستند، مجدداً درمان را تکرار کنید و منتظر بمانید که ببینید آیا درمان دوم مؤثر است یا خیر. اگر هنوز شپش های زنده را می بینید، به پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر چندین روش درمانی بدون نسخه را امتحان کرده اید. آن ها می توانند درمان هایی مانند بنزیل الکل یا مالاتیون برای شما تجویز کنند. کودکانی که حداقل 6 سال سن دارند می توانند تحت درمان با مالاتیون قرار بگیرند.

درمان های خانگی

برخی از افراد در میان انواع روش های درمانی، روش های خانگی شپش سر را ترجیح می دهند. درمان هایی که با استفاده از مواد طبیعی و گیاهی می توانند منجر به دفع شپش از سر شوند. باید یادآور شد که استفاده از روش های خانگی در مواردی مؤثر است که شپش در سر زیاد نشده باشد.

اثر روغن نارگیل  بر شپش

یکی از مهم ترین روش های خانگی دفع شپش سر استفاده از روغن ها است. پرکاردترین روغن ها در درمان شپش عبارتند از: روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن درخت چای.

استفاده از این روش خانگی فقط شپش های بالغ را از بین می برد اما تأثیری در نابودی تخم های شپش نخواهد داشت.

هرگز از درمان های قابل اشتعال مانند نفت سفید استفاده نکنید، زیرا این درمان ها به طور بالقوه می تواند کشنده باشد. از شامپوهای مخصوص درمان کک در حیوان خانگی برای درمان شپش سر کودکان و حتی بزرگسالان استفاده نکنید، زیرا این نوع مواد ممکن است برای انسان، به ویژه کودکان مضر باشند.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید