راهنمای کامل از بین بردن شپش سر

از بین بردن شپش کار سخت و پر زحمتی است. گاهی این کار به حدی سخت می شود که فرد مبتلا به شپش را متقاعد به تراشیدن موهایش می کند. راهنمای کامل از بین بردن شپش سر، شامل اطلاعاتی دقیق درباره درمان قطعی شپش به روشی ساده می باشد.

اگر می خواهید بدانید چگونه می توان به راحتی از شر شپش ها خلاص شد، به آدرس درستی آمده اید. شما با مطالعات این مقاله و مقالات دیگر موجود در این تارنما، خواهید توانست مشکل شپش را ریشه کن کنید.

اگر خودتان یا یکی از اعضای خانواده‌تان دچار خارش شدید سر هستید، این احتمال وجود دارد که شپش گرفته باشد. بسیاری از افراد، شپش را دلیل بر آلودگی و کثیفی شخص مبتلا می دانند، در حالی که چنین نیست. صرف نظر از بهداشت، شپش یک آفت رایج است که از راه تماس مستقیم منتقل می شود. به همین دلیل، کودکانی که به مدرسه می روند، همواره در صدر لیست مبتلایان به شپش قرار می گیرند.

شپش چیست؟

شپش یا شپش سر، نوعی انگل خارجی شایع است، که بر روی سر انسان زندگی می کند. شپش سر علاوه بر سر، ممکن است روی مژه ها نیز دیده شود. این آفات برای زنده ماندن، از خون انسان تغذیه می کنند و برای دسترسی به خون، پوست سر را می‌گزند. خوشبختانه شپش ها فقط باعث خارش می شوند و بیماری خاصی را به فرد انتقال نمی دهند. این مسئله نباید سبب به تعویق انداختن درمان شپش سر شود.

ترتیب مراحل زندگی شپش چگونه است؟

شپش سر چرخه زندگی خود را طی سه مرحله، سپری می کند که عبارتند از:

  1. تخم یا نیت یا رشک
  2. نمف یا نوزاد شپش
  3. شپش بالغ

• رشک یا تخم شپش:

نیت ها، تخم های ریزی هستند که توسط شپش ها تولید می شوند. تخم‌ها با ظاهر گره مانندشان در نزدیکی پوست سر یافت می شوند؛ زیرا برای زنده ماندن به گرما احتیاج دارند. نیت ها کاملاً محکم به ساقه مو چسبانده می شوند. برای همین هم جداکردن تخم های شپش از مو، یکی از سخت ترین مراحل از بین بردن شپش می باشد. یک شپش ممکن است از نظر ظاهری زرد یا سفید باشد و دیدن آن بسیار دشوار است.  

• نمف یا نوزاد شپش:

نمف ها، شپش های نابالغی هستند که برای رشد باید تغذیه کنند. در این مرحله از رشد، شپش ها خون می خورند. 9 تا 12 روز طول می کشد تا رشد کامل شده و نمف ها بالغ شوند. نمف ها دارای بدنی به رنگ خاکستری یا سفید، شش پا، سینه کشیده و بخش شکمی، هستند.

• شپش بالغ:

 پاهای قلاب مانند شپش

 یک شپش بالغ، شپشی است که مراحل رشد خود را به طور کامل طی کرده باشد. شپش های بالغ کمی بزرگتر از نمف ها هستند. بسیاری از مشخصات شپش بالغ و نمف، از جمله تعداد پا و رنگ بدن شان، مشابه یکدیگر است. اگر شپش بالغ را با ذره بین قوی بررسی کنید، به احتمال زیاد خواهید توانست پاهای قلاب مانندش را ببینید. هر شپش بالغ، در انتهای پاها قلاب هایی دارد که برای گرفتن موها استفاده می کند.

عمر بیشتر شپش های بالغ، در حدود  30 روز است و همچنان طی این مدت از خون تغذیه می کنند. جثه شپش های ماده، از نرها بزرگتر است و می توانند روزانه تا 6 تخم تولید کنند. این امر سرعت تکثیر شپش ها را بالا برده و درمان شپش سر را به کاری دشوار بدل می نماید.

علائم رایج آلودگی به شپش چیست؟

شپش ها حشرات بسیار کوچکی هستند که یافتن آن ها در بین موها، کار ساده ای نیست. درنتیجه پی بردن به وجود آلودگی شپش با توجه به علائم ناشی از آن ها صورت می پذیرد. در ادامه برخی از رایج ترین علائم آلودگی به شپش آورده شده است:

• خارش بیش از حد، که در اثر گزش و آلرژی به بزاق شپش ها ایجاد می شود.

• احساس سوزش و اینکه چیزی در میان موها در حرکت است.

• مشکل خواب، که در نتیجه فعالیت بیشتر شپش ها در تاریکی، ایجاد می شود.

• وجود برجستگی های قرمز در پوست سر، که از گزش شپش ها ناشی می شود.

• مشاهده تخم های شپش، که به شکل گره هایی در نزدیکی پوست سر به چشم می خورند.

نکات مهم درباره از بین بردن شپش ها:

به یاد داشته باشید برای از بین بردن شپش ها نباید به هر منبعی اعتماد کنید. بسیاری افراد برای یافتن راه های طبیعی درمان شپش، به سراغ منابع غیر قابل اعتماد می روند. این مسئله هم از بین بردن شپش را سخت می کند و هم سلامت فرد را به خطر می اندازد.

افرادی که توصیه هایی برای رهایی از شپش ها می دهند، باید صلاحیت انجام این کار را داشته باشند. همچنین باید برای اداعای خود، به منابع قابل اطمینان استناد کنند.

راه های درمان شپش سر کدامند؟

روش های مختلفی برای خلاصی از شر شپش ها وجود دارد. در این مقاله چند مورد از مهمترین راه های درمان شپش ها را بررسی کرده ایم. مهم ترین راه های از بین بردن شپش عبارتند از:

  • درمان های شیمیایی شپش سر بدون استفاده از شامپو
  • درمان آلودگی شپش با استفاده از شامپو و شانه مخصوص شپش.

خوشبختانه، گزینه های درمانی برای آفت شپش، معمولاً بسیار مؤثر هستند. بسیاری از این روش ها هم در فروشگاه ها و هم به صورت آنلاین، در دسترس می باشند. همچنین شخص مبتلا  به شپش می تواند بدون نیاز به کمک، از این روش ها برای درمان مشکل شپش، بهره مند شود.

درمان شپش سر با استفاده از مواد شیمیایی:

درمان شپش با مواد شیمیایی

اغلب روش های شیمیایی ضد شپش، راه نجاتی قطعی از شر شپش ها هستند. با وجود مؤثر بودن آفات کش های شیمیایی برای نابود کردن شپش ها، این روش ها ایمن نیستند. یعنی ممکن است در نتیجه استفاده از آن ها، شخص دچار آلرژِی، مسمومیت، یا عوارض پوستی شود. همچنین این مواد شیمیایی برای استفاده افراد کم توانی مثل کودکان، سالمندان یا زنان باردار، مناسب نیستند.

شامپوهای مخصوص برای از بین بردن شپش سر

استفاده از شامپوهای ضد شپش از سایر روش های درمان شپش تفاوت دارد. این شامپوها درست مانند شامپوهای معمولی، برای شستشوی موها طراحی شده اند. ویژگی که شامپوی ضد شپش را از سایر شامپوها مجزا می کند، تاثیرشان در درمان شپش است. شامپوهای شپش کش را می توان روی موهای مرطوب یا خشک استعمال نمود. چند دقیقه باقی ماندن این شامپوها روی سر، برای خفه کردن شپش ها کفایت می کند.

شامپوها نسبت به روش های شیمیایی، ملایم تر هستند و بیشتر از مواد طبیعی کشنده شپش در ترکیب آن ها استفاده شود. برخی از شامپوها چندان قوی نیستند. این نوع شامپوها طی چند روز استفاده، حداکثر اثربخشی را نشان می دهند. بسیاری از شامپوها تنها در صورت استفاده از شانه ضدشپش، بر ریشه کنی شپش ها مؤثر هستند.

شانه مخصوص ضد شپش:

شانه های ضد شپش، شانه هایی با طراحی ویژه می باشند. این شانه ها، دندانه های متراکمی دارند که شپش ها و تخم هایشان را از تار موها جدا می کند. همچنین برای جلوگیری از ایجاد خراشیدگی در پوست سر، نوک دندانه های شانه ضد شپش، گرد طراحی شده است. شانه ضد شپش می تواند، حتی بدون استفاده از مواد شیمیایی، درصد بالایی از شپش ها را از بین ببرد.

در عین حال قیمت شانه ضدشپش گران نیست و جنس فلزیش، استفاده مجدد از این شانه را ممکن می کند. استفاده هم زمان از شانه ضدشپش، در کنار اغلب روش های درمانی، شانس خلاصی از شپش ها را به شدت افزایش می دهد.

بهترین راه برای خلاص شدن از شر شپش ها چیست؟

بهترین راه برای از بین بردن شپش ها، استفاده هم زمان از چندین روش درمانی می باشد. این کار به از بین بردن هرچه سریعتر شپش ها و بازگشت به زندگی نرمال، کمک می کند.

بهترین روش درمان شپش

در ادامه مراحل دفع آفت شپش، به صورت کلی آورده شده است:

1. قدم اول: شناسایی فرد یا افراد آلوده به شپش

2. قدم دوم: انتخاب یک روش مبارزه ای مناسب برای درمان شپش سر، به عنوان مثال استفاده از شامپوی ضد شپش.

3. قدم سوم: استفاده از یک شانه ضدشپش برای خارج کردن تمامی شپش ها و تخم های مرده از میان موها.

4. گام چهارم: بررسی کلیه رختخواب ها و تمامی بخش های خانه که فرد مبتلا به آنجا رفت و آمد داشته.

5. گام پنجم: شستشو و پاکسازی لباس ها، ملافه ها و روتختی های مربوط به فرد مبتلا.

با انجام مراحل فوق، از خود و سایر اعضای خانواده تان در برابر شپش، محافظت کرده اید.

با مطالعه این مقاله و استفاده از شامپوی شپش کش قوی لایس کیلر، در برابر تهاجم شپش به راحتی از خود حفاظت کنید.

 

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید