سرکه، درمانی برای شپش سر

سرکه از دیرباز به عنوان یک درمان موثر برای شپش سر، استفاده می شده است. اما آیا سرکه واقعا می تواند روشی مؤثر برای درمان شپش باشد؟

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی ویژگی های سرکه، پاسخی برای سوال فوق بیابیم.

تصور اکثر مردم بر این است که سرکه شپش های بالغ و تخم هایشان را از بین می برد. در انتهای این مقاله متوجه می شویم که واقعیت چیز دیگری است.

از طرفی، تولیدکنندگان محصولات ضدشپش نیز دقیقاً برعکس می کنند. یعنی به کل استفاده از درمان های خانگی شپش مانند سرکه را، بی فایده می شمارند.

نقاط قوت و ضعف سرکه در درمان شپش چیست؟

نقاط ضعف:

نقطه ضعف سرکه در درمان شپش، عدم توانایی این ماده در از بین بردن شپش های بالغ است. سرکه نمی تواند شپش های بالغ را از بین ببرد، زیرا خواص لازم برای انجام این کار را ندارد. اسید موجود در سرکه، تنها می تواند نمف ها را از بین ببرد.

نمف های شپش، در اصل نوزادان شپش هستند که هنوز توانایی تخمگذاری بدست نیاورده اند.

نقاط قوت:

سرکه برای خلاص شدن از شر تخم شپش ها که رشک نامیده می شوند، بسیار خوب عمل می کند. اما به تنهایی برای ریشه کنی شپش ها کافی نیست.

درنتیجه برای درمان کامل شپش سر، در کنار سرکه، باید از سایر روش ها درمانی نیز استفاده کنید. برای مثال، استفاده همزمان از روغن زیتون یا روغن درخت چای، در کنار سرکه، تاثیر بهتری در درمان شپش دارد.

سرکه چطور بوجود می آید؟

سرکه در نتیجه دو فرآیند بیوشیمیایی تولید می شود که عبارتند از:

  1. تخمیر الکلی
  2. تخمیر اسیدی

در فرایند تخمیر الکلی، قندهای طبیعی موجود در میوه ها به الکل تبدیل می شوند.

در تخمیر اسیدی، میکروارگانیسم های موجود در هوا الکل را به اسید استیک تبدیل می کنند.

اسید حاصل، دارای خاصیت ضد عفونی کننده و کشنده میکروب است. غلظت اسید استیک موجود در سرکه، معمولاً در حدود 5٪ است. این غلظت اسید، به پوست آسیب نمی رساند و استفاده از آن برای درمان شپش سر، بی خطر است.

نحوه تولید سرکه

سرکه چگونه تخم های شپش را از بین می برد؟

اسید استیک موجود در سرکه، نمی تواند اسکلت خارجی نمف و یا پوسته محافظ تخم شپش را حل کند. بنابراین با استفاده از سرکه، نمی توان نمف یا تخم شپش ها را کشت.

با این وجود، سرکه ماده چسباننده تخم و نمف به ساقه مو را حل می کند. در نتیجه تخم ها و نمف های شپش، به کمک یک شانه ضد شپش راحت تر از مو جدا می شوند.

استفاده از چه نوع سرکه ای برای درمان شپش مناسبتر است؟

تمام انواع سرکه برای درمان شپش سر قابل استفاده و مناسب هستند. چند مورد از سرکه های قابل استفاده برای درمان شپش، عبارتند از:

  1. سرکه سفید
  2. سرکه انگور
  3. سرکه سیب
  4. سرکه توت

1.  سرکه سفید و شپش سر

سرکه سفید، سرکه ای است که پس از فرآیند تقطیر، بدست می آید. این سرکه ترکیبی شیمیایی ساده ای دارد که از حل شدن اسید استیک در آب بدست آمده است.

سرکه سفید، به عنوان یک گند زدا یا تمیز کننده بسیار ارزان، مصرف فراوان دارد. معمولاً سرکه های تولید شده به روش صنعتی، میزان اسیدیته بیش از 5٪ و طعم ترش بسیار قوی دارند. این سرکه ها ارزان تر از انواع دیگر بوده و در اکثر فروشگاه های مواد غذایی، در دسترس هستند.

نکته منفی سرکه های صنعتی، امکان وجود مواد افزودنی مضر برای پوست سر، در ترکیب آن ها است. برای درمان شپش سر، بهتر است سرکه های طبیعی و ایمن را مورد استفاده قرار دهید.

 2. سرکه سفید غیر صنعتی

طعم:

سرکه سفید غیر صنعتی همان سرکه ای است که به روش های خانگی تولید می شود. این نوع سرکه ها طعم سبکی دارند و برای پخت و پز استفاده می شود. در سرکه طبیعی که از تخمیر میوه ها ساخته می شود، طعم میوه به خوبی قابل تشخیص است.

رنگ:

رنگ این سرکه می تواند از کاراملی تا طلایی رنگ پریده، متغیر باشد.

اسیدیته:

میزان اسیدیته سرکه غیر صنعتی، از 5٪ تا 7٪ متغیر است.

3. سرکه سیب

چه نوع سرکه سیبی برای درمان شپش سر بهتر است؟ شرط انتخاب سرکه سیب برای درمان شپش، انتخاب سرکه فیلتر شده است.

بهترین نوع سرکه برای درمان شپش

توجه داشته باشید که سرکه فیلتر شده از سرکه پاستوریزه متفاوت است. سرکه های پاستوریزه اغلب به روش صنعتی تولید می شوند اما سرکه فیلتر شده از سیب های ارگانیک تهیه و سپس تفاله های آن جدا می شود.

دلیل مناسب بودن سرکه سیب فیلتر شده برای درمان شپش، این است که بیشتر اوقات سطح اسیدیته این سرکه حدود 5٪ است. اسیدیته بالاتر از این حد، به اندازه کافی برای پوست سر ایمن، و غلظت پایینتر برای از بین بردن شپش موثر نیست.

آیا استفاده از سرکه برای درمان شپش، بی خطر است؟

سرکه یک محصول فرعی تولید شده از میوه، سبزیجات و غلات است. بنابراین این ماده خوراکی، قابل تجزیه و زیست تخریب پذیر می باشد. تا زمانی که سرکه با روش های طبیعی، تولید شود، استفاده از آن در درمان شپش، برای محیط زیست و انسان ها کاملاً بی خطر است. چراکه سرکه طبیعی حاوی مواد شیمیایی مضر و سمی نیست.

ممکن است، مواد افزودنی و شیمیایی به کار رفته در تولید صنعتی سرکه، برای سلامتی ایمن نباشد. در استفاده از سرکه های صنعتی احتیاط کرده و برچسب ترکیبات موجود در سرکه را به خوبی بررسی کنید.

استفاده از سرکه خالص و تماس مستقیم آن با چشم، سبب بروز آسیب های چشمی جدی می شود. بنابراین باید در هنگام استفاده از سرکه برای درمان شپش، از تماس مستقیم آن با چشم ها جلوگیری کرد.

هشدار:

در صورت وجود جوش های قرمز یا تحریک شدگی در پوست سر، استفاده از سرکه برای درمان شپش مناسب نیست. سرکه می تواند تحریک شدگی پوست سر را بیشتر کند.

اغلب التهاب پوست سر در نتیجه گزش شپش ها و خراشیدگی در حین خاراندن پوست سر ایجاد می شود.

چگونه از سرکه برای خلاص شدن از شپش ها استفاده کنیم؟

فرآیند درمان شپش با استفاده از سرکه، بسیار ساده است و باید در 3 مرحله انجام شود:

مرحله اول درمان شپش با سرکه:

مخلوطی از نسبت مساوی سرکه و آب بسازید و با این کار سرکه را رقیق کنید. سپس برای جدا کردن تخم شپش از مو، آن را بخصوص نزدیک پوست سر روی موها بپاشید. پشت گوش و موهای ناحیه گردن، بیشتر مستعد تخمگذاری شپش ها هستند، بنابراین در این نقاط کار را با دقت بیشتری انجام دهید. سپس چند دقیقه منتظر بمانید تا سرکه اثر کند.

مرحله دوم درمان شپش با سرکه:

اکنون باید موها را آبکشی کنید تا سرکه را از روی موها پاک شود. پس از آبکشی، کل بخش های مو را با استفاده از شانه ضد شپش شانه کنید تا همه نیت ها از مو جدا شوند.

نقش شانه ضد شپش در درمان شپش با سرکه

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از شانه شپش، به مقاله همه چیز درباره شانه ضد شپش مراجعه کنید.

مرحله سوم درمان شپش با سرکه:

این روند را به مدت دو روز یا بیشتر تکرار کنید تا دیگر هیچ تخم شپشی در سر مشاهده نشود. مطمئن شوید که تمام تخم های زنده شپش از بین رفته اند. در غیر این صورت پس از چند روز، شپش ها دوباره عود می کنند.

نمف ها 7 روز پس از تخمگذاری از تخم خارج می شوند. این مسئله اهمیت از بین بردن همه تخم های زنده شپش، ظرف یک هفته از شروع درمان با سرکه را نشان می دهد.

با وجود مؤثر بودن سرکه برای درمان شپش، این کار پروسه ای زمان بر و خسته کننده است. با استفاده از شامپوی ضد شپش لایس کیلر، در اولین شستشو و بی دردسر، از شر همه شپش و تخم هایشان خلاص می شوید.

 

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید