تاثیر شوره بر شپش

آیا شپش از شوره سر تغذیه می کند؟

شما به راحتی می توانید شپش سر که نوعی انگل محسوب می گردد را از شوره سر تشخیص دهید. جواب سوال بالا منفی است، شپش سر از شوره تغذیه نمی کند بلکه آنها خونخوار هستند و خون میزبان خود را می مکند.

به طور کلی وجود شوره سر همزمان با حضور شپش سر هیچگونه تاثیری بر افزایش رشد یا محدودسازی رشد آن ندارد.

در پزشکی، شپش سر با عنوان Pediculus humanuscapitis شناخته می شود که امروزه میلیونها نفر را درگیر خود کرده است. تخمین زده می شود که در ایالات متحده آمریکا بین 6 تا 12 میلیون کودک 3 تا 11 سال مبتلا به شپش سر باشند.

آیا علائم مشابهی بین شوره و شپش سر وجود دارد؟

در وهله اول احتمالا گاهی احساس می کنید که چیزی روی پوست سرتان می خزد یا بدون اینکه شوره داشته باشید احساس خارش شدید می کنید، در این حالات شما مشکوک به داشتن شپش سر هستید.

در ادامه مهمترین علائم مبتلا بودن به شپش سر را برای شما تیتروار آورده ایم:

  • مشاهده خود شپش بر روی سر (شبیه دانه های کنجد و به رنگ قهوه ای روشن است)
  • یافتن تخمهای شپش (تخمها غالبا زرد یا قهوه ای هستند و اندازه آنها در حد نوک سوزن است)

در برخی از افراد مبتلا هم علائم زیر مشاهده میگردد:

  • وجود تورم در گردن (غدد لنفاوی متورم)
  • بروز بیماری چشم صورتی (نوعی عفونت رایج چشمی است)

علائم شپش

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به شپش سر هستند؟

در واقع همه ما ممکن است به شپش سر مبتلا شویم اما افراد زیر احتمال بسیار بیشتری برای مبتلا شدن دارند:

کودکان پیش دبستانی و ابتدایی: کودکان در این سنین می توانند شپش را به همکلاسی ها، والدین و دیگر افراد خانواده منتقل کنند.

کودکان دختر: شواهد نشان می دهند که دختران بیشتر از پسران به شپش سر مبتلا می گردند. دلیل این امر احتمالا به خاطر این استکه دختران نسبت به پسران با همسالان خود تماس سر به سر بیشتری برقرار می کنند.

چگونه به شپش سر مبتلا میگردیم؟

تماس سر به سر شایعترین راه ابتلا به شپش سر است. شپش معمولا با خزیدن مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. با این حال، گاهی شپشها از سر فرد آلوده به وسایل مورد استفاده او مانند حوله، بالش، لباس، کلاه، ملحفه یا حتی فرش می خزند. در این حالت اگر فرد دیگر از این وسایل استفاده کند در معرض ابتلا به شپش سر قرار میگیرد.

آیا شپش سر درمان سریع دارد؟

واقعیت این است که شپش ها هرگز به خودی خود از بین نمی روند بلکه برای از بین بردن آنها فرد مبتلا نیاز به درمانهای تهاجمی دارد که حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد. در نتیجه برخلاف شوره سر معمولا نمی توان به سرعت از شر شپش خلاص شد.

امروزه می توانید به راحتی در داروخانه ها چندین محصول بدون نسخه برای از بین بردن شپش سر و تخم آن را پیدا کنید. برای خلاص شدن کامل از شر شپش، فرد مبتلا باید چند مرحله را پشت سر بگذارد که ما در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

مرحله اول: استفاده از شامپوی ضد شپش

از شامپوی ضد شپش معمولا 2 تا سه بار در هفته می توان استفاده نمود. دقت کنید که قبل از آبکشی سر زیر دوش، کف ایجاد شده توسط شامپو باید چندین دقیقه روی سر بماند تا تاثیر خود را بگذارد.

روش استفاده از شامپو شپش کش

مرحله دوم: استفاده از شانه ضد شپش

شانه ضد شپش معمولا همراه با شامپوی ضد شپش ارائه می گردد. طول دندانه های این شانه کوتاه و چینش آنها نزدیک به هم و فشرده تر از شانه های معمولی است. این خصوصیات باعث می گردد که زدودن شپش و تخم آن از پایه تا نوک موی سر بسیار راحت تر گردد.  شما باید تا خلاص شدن کامل از شر شپشها روزی یک بار از این شانه استفاده کنید.

درمان سریعتر برای کسانی که نمی خواهند این مراحل را طی کنند تراشیدن کامل موی سر  است. همچنین می توانید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا در صورت صلاحدید یک داروی قوی تر برای شما تجویز نماید مانند:

  • محلول بنزیل الکل
  • لوسیون ایورمکتین
  • لوسیون مالاتیون
  • سوسپانسیون اسپینوساد
  • شامپو لیندان

نکته پایانی که بسیار مهم است: اگر مبتلا به شپش سر هستید در طول درمان باید لباس‌ها، حوله‌ها یا ملحفه‌های خود را با آب داغ بشویید. مهم نیست خود درمانی می کنید یا تحت نظر متخصص پوست هستید، از بین بردن شپش های موجود لای لباسها و وسایل برای درمان کامل بسیارضروری است.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید