درمان شپش سر

علائم ابتلا به شپش به شکلی است که حتی خود فرد مبتلا نیز، خیلی دیر متوجه آن خواهد شد. با این حال اگر نگران این هستید که فردی از اعضاء خانواده به شپش مبتلا شده است، برای اطمینان و بررسی آن، بدون مراجعه به پزشک، می توانید این کار را در خانه انجام دهید. برای این کار به کمی وقت و یک شانه نیاز دارید.

مراحل شانه زدن مو برای بررسی شپش در سر

شما در سه مرحله می توانید شپش را در موی سر پیدا کنید:

1. موها را خیس کنید.

موهای کودک، یا فرد بالغ و بزرگسالی که به شپش آلوده شده است را خیس کنید. در این صورت می توانید به راحتی شپش را پیدا کنید چرا که قادر نخواهند بود به سرعت فرار کنند.

2. برای پیدا کردن شپش و یا تخم شپش در مو، بهتر است از نور طبیعی استفاده کنید. در غیر این صورت محیطی که در آن اقدام به جستجوی شپش در سر کرده اید باید نور کافی داشته باشد.

3. موها را به قسمت هایی تقسیم کنید. از سمت بالا (پوست سر) به پایین (انتهای مو) به آرامی، شانه بزنید. اگر در موها، شپش وجود داشته باشد قطعا آن را در میان شانه ضد شپش خواهید دید.

تشخیص شپش و تخم شپش در سر

شما به دنبال شپش های بالغ و تخم های آن هستید. به احتمال زیاد شما بیشتر از شپش های بالغ، تخم آن ها را خواهید دید زیرا تخم ها کاملاً به مو متصل بوده و حرکت نمی کنند. همانطور که موها را شانه می کنید، به موهای پشت گوش و اطراف گردن نگاه کنید این قسمت های سر، بهترین و مساعد ترین مکان برای شپش و تخم شپش است. این قسمت های سر گرمای بیشتری دارند.

هنگامی که به دنبال پیدا کردن تخم شپش یا رشک در سر هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که تخم های شپش زمانی که هنوز هچ نشده اند، در سر مشخص هستند و شما می توانید آن را تشخیص دهید. اما زمانی که تخم هچ شده و لارو شپش از آن خارج می شود، پوسته تخم شپش شفاف و بی رنگ است.

پشت گوش و گردن، شایع ترین محل های اختفای شپش در سر

مشخصات ظاهری شپش و تخم شپش

  • شپش بالغ:

شپش های بالغ، مانند دانه های کنجد و به رنگ قهوه ای روشن هستند، که اغلب به سرعت در حال حرکت اند، به همین دلیل تشخیص شپش های بالغ در موی سر کار سختی نیست.

  • تخم شپش:

تخم های شپش، ذرات کوچکی به رنگ های زرد تا قهوه ای هستند که معمولاً در فاصله یک یا دو سانتیمتری از پوست سر و روی ساقه های مو قرار می گیرند. تخم های شپش توسط ماده ای که از شپش بالغ ماده ترشح می شود به ساقه های مو، به صورت محکم چسبانده می شوند.

درمان شپش سر در خانه

چندین نوع شامپو و لوسیون وجود دارد که می توانید آن ها را برای خلاص شدن از شر شپش های سر به کار ببرید. می توانید این محصولات را از داروخانه خریداری کنید. برای کسب نتایج بهتر در درمان شپش با استفاده از شامپوها، نکات زیر را رعایت کنید.

  • دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید. استفاده از شامپوی ضد شپش معمولاً شامل آغشته کردن کل موها به شامپو به مدت چند دقیقه و سپس شستشوی آن ها است.
  • برخی شامپوهای ضد شپش وجود دارند که در صورت وارد شدن به چشم، باعث سوزش شدید چشم می شوند. به همین دلیل با مطالعه برچسب از این موارد اطلاع پیدا کنید.
  • فقط از یک محصول استفاده کنید. استفاده از دو محصول، به منظور درمان شپش سر می تواند مضر باشد اگر دو محصول مختلف لازم باشد، متخصص پوست و مو به شما آموزش می دهد که کدام محصولات را به صورت همزمان مورد استفاده قرار دهید.

شامپوهای ضد شپش زیادی برای درمان شپش و تخم شپش وجود دارد

  • مقداری که بر روی محصول گفته شده را استفاده کنید، نه کمتر و نه بیشتر! استفاده بیشتر می تواند برای پوست سر مضر باشد.
  • از شانه ضد شپش به همراه شامپو استفاده کنید. دندانه های شانه ضد شپش نسبت به دندانه های یک شانه معمولی به هم نزدیک تر هستند. قرار دادن دندانه های به هم نزدیک تر، باعث می شود شپش ها و تخم های آن، راحت تر به دام بیفتند.
  • 8 تا 12 ساعت بعد از استفاده از شامپو، موها را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که شامپوی مورد استفاده، محصولی خوب باشد باید به صورت چشمی نیز شاهد کاهش تعداد شپش ها در سر شوید. در غیر این صورت لازم نیست با همان محصول دوباره درمان را انجام دهید. با متخصص پوست خود صحبت کنید شاید برای شما یک داروی متفاوت را تجویز کند.

اگر به نظر برسد که درمان اثر گذاشته است شما باید:

یک روز پس از درمان اولیه

روزانه یک بار موهای خود را با شانه های ضد شپش، شانه کنید انجام این کار به مدت دو تا سه هفته، کمک می کند تا از شر شپش خلاص شوید.

یک هفته پس از درمان اولیه

هفت تا نه روز بعد از اولین درمان، دوباره درمان را انجام دهید. به طور کلی در استفاده مجدد از کلیه محصولاتی که می توانید بدون نسخه خریداری کنید، توصیه می شود درمان دوباره، معمولاً هفت تا نه روز پس از اولین درمان انجام شود.

شامپوهای شپش اغلب در کشتن شپش های بالغ نسبت به تخم شپش، موفق تر عمل می کنند، بنابراین درمان دوباره،  به از بین بردن شپش هایی که از اولین درمان جان سالم به در برده اند توصیه می شود. هیچ درمانی تایید شده ای برای شپش سر نمی تواند تمام تخم ها را در اولین درمان از بین ببرد.

بعد از دومین دوره درمان با شامپو ضد شپش، موها را با شانه ضد شپش، شانه کنید.

روزانه یکبار شانه های ضد شپش را به کار ببرید. این کار را به مدت دو هفته انجام دهید و بودن یا نبودن تخم شپش و شپش های بالغ را کنترل کنید.

چگونه درمان خانگی شپش سر را بهبود ببخشیم؟

از شانه ضد شپش استفاده کنید

با هر روش درمانی برای دفع شپش بهتر است از شانه ضد شپش نیز استفاده کنید

استفاده از شانه ضد شپش می تواند اثر درمانی را بهبود بخشد استفاده از یک شانه شپش بسیار مهم است. مخصوصا در مورد کودکانی که به مدرسه می روند، وقتی که سیاست یک مدرسه الزام می کند که کودک قبل از بازگشت به مدرسه، نباید به شپش آلوده باشد.

موهای تمام افراد خانواده را بررسی کنید

متخصصین پوست توصیه می کنند که همه افراد خانوده را در مورد شپش سر بررسی کنید. باید همه افراد را به مدت ده تا پانزده روز، روزانه بررسی کنید.

چه زمانی باید در مورد شپش های سر به متخصص پوست مراجعه کرد؟

اگر انجام معالجه شپش سر در خانه خوب جواب نمی دهد یا به نظر می رسد شما نمی توانید از پس آن بر بیایید، بهتر است برای معالجه به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست شما ممکن است محصولی را تجویز کند که می توانید بدون نسخه آن را خریداری کنید. این محصولات عبارتند از:

لوسیون الکل بنزیل: برای درمان شپش سر در افراد 6 ماه و بالاتر، تأیید شده است، این دارو بر روی موهای خشک استفاده می شود. هنگام استفاده از این روش درمانی، بهتر است پوست سر و موها را با آن اشباع کنید. بعد از 10 دقیقه، زمان آن است که دارو را به طور کامل بشویید.

از آنجا که بنزیل الکل، شپش ها را از بین می برد اما تخم آن ها باقی می مانند، تکرار درمان بعد از هفت روز ضروری است. هنگام استفاده از این دارو، لازم است موها را شانه کنید. زنانی که باردار هستند و یا شیر می دهند می توانند از این دارو برای درمان شپش سر استفاده کنند. شایع ترین عارضه ناشی از این محصول، تحریک پوست است.

لوسیون ایورمکتین:  این لوسیون برای درمان شپش سر در افراد 6 ماه و بالاتر تأیید شده است. این لوسیون یک درمان راحت به حساب می آید. ایورمکتین، اکثر شپش های سر را تنها با یک بار استفاده و بدون نیاز به شانه زدن موها، از بین می برد. از عوارض جانبی آن می توان به خارش پوست، سوزش چشم و احساس سوزش روی پوست اشاره کرد که البته این عوارض، همه به طور موقت هستند.

لوسیون مالاتیون: برای درمان افراد در سن 6 سال و بالاتر تایید شده است. مالاتیون شپش ها و تخم آن ها را می کشد. این دارو بسیار قدرتمند است، بنابراین مطمئن باشید که:

دارو را از تماس با چشم، دور نگه دارید اگر دارو به چشم رسید، بلافاصله چشم را چند دقیقه با آب زیاد بشویید.

شامپو ضد شپش ساده ترین و ایمن ترین روش درمان شپش

تمام وسایل برقی را که گرما تولید می کنند خاموش نگه دارید. استفاده از این محصول در کنار هر گونه خشک کن، اتو و بخاری های برقی می تواند موجب آتش سوزی شود. استفاده مستقیم از مالاتیون بی خطر بوده و کارایی بالایی دارد. این دارو در طول درمان خود امکان دارد که پوست را کمی تحریک کند. این محصول می تواند موجب خشکی مو و سوزش در پوست شود

خانه را از وجود شپش ها پاکسازی کنید

چه در خانه معالجه را انجام دهید و چه به یک متخصص پوست مراجعه کنید، پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش ضروری خواهد بود. برای جلوگیری از آلودگی های بعدی، موارد زیر را باید تمیز کنید:

1. برس ها و شانه ها

شانه ها و برس هایی که شخص مبتلا به شپش سر از آن ها استفاده می کند را خیس کنید، آن ها را در آب گرم، 55 درجه سانتیگراد یا حتی در دماهای بالاتر ، به مدت 10 دقیقه خیس کنید.

2. ملافه، بالش، لباس، پتو و حوله

تمام مواردی که در طی دو روز گذشته توسط فرد آلوده به شپش، به کار رفته است را در ماشین لباسشویی قرار دهید و با آب گرم بشویید.

3. دیگر آیتم های شخصی

لوازم جانبی مو، کلاه ایمنی، هدفون و سایر موارد شخصی می توانند به شپش سر آلوده شده باشند. اگر فرد مبتلا به شپش سر در طی دو روز گذشته هر یک از این وسایل را مورد استفاده قرار داده است باید آن ها را پاکسازی کنید.

وسایلی که قابل شستشو نیستند را در کیسه قرار دهید. سپس کیسه های پلاستیکی را در به مدت دو هفته در صورتی که کاملاً محکم بسته شده اند به حال خود رها کنید.

4. مبلمان، فرش ها و کف زمین

برای از بین بردن شپش ها در مبل، فرش و روی تخت، آن ها را جاروبرقی بکشید. همه افراد به طور عادی روزانه حدود 50 تا 100 مو از دست می دهند.

در قالب دو روش درمانی (فاصله بین هفت تا نه روز) می توانید از شر شپش ها خلاص شوید. اگر فرزند شما یا شخص دیگری در خانواده بعد از گذشت چند هفته هنوز دارای شپش سر است، این بدان معناست که درمان ها مؤثر نبوده یا فرد دوباره به شپش مبتلا شده است. برای کمک به خلاص شدن از شر شپش های سر، با یک متخصص مشورت کنید با یک درمان مناسب می توان از شر شپش سر خلاص شد.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید