تشخیص تخم شپش و روش های درمان آن

برای ریشه کن کردن شپش سر، یکی از مهم ترین اقدامات، از بین بردن تمام تخم های شپش است. قبل از شروع انجام این کار، باید بدانید تخم های شپش چه شکلی هستند؟ چه رنگی دارند؟ و یا بیشتر در کدام قسمت سر وجود دارند؟ جواب این سوالات به شما در پاکسازی سریعتر شپش و به ویژه تخم شپش کمک شایانی می کند.

تخم شپش چه شکلی است؟

تخم شپش به صورت نقاط خیلی کوچک، سفید یا زرد روی مو دیده می شوند. ممکن است خیلی راحت با شوره ی سر یا اثرات ناشی از اسپری مو اشتباه گرفته شوند. آن ها 0.8 میلیمتر طول و 0.3 میلیمتر پهنا دارند.

تخم شپش چه رنگی است؟

تخم های شپش در ابتدا به رنگ طوسی _ کاراملی هستند و هنگامی که هچ شدند، رنگشان از زرد به سفید تغییر می کند. در واقع این فقط پوسته تخم است که روی ساقه مو باقی می ماند.

ممکن است دیدن آن ها بسیار سخت باشد بعد از آنکه از تخم بیرون می آیند پوسته آن ها برای ماه ها همچنان به مو می چسبد و رنگ آن ها سفید است.

تفاوت رنگ تخم شپش زنده و پوسته خالی آن

تخم های شپش در کجا یافت می شوند؟

آن ها معمولاً پشت گوش و نواحی نزدیک گردن قرار دارند. شپش ماده ترجیح می دهد در این مکان ها تخم گذاری انجام دهد زیرا هچ شدن تخم شپش، در این مکان ها که دما بالاتر است بهتر انجام می شود.

تخم های شپش ممکن است در فاصله یک سانتیمتری یا حدود 0.6 میلیمتر، از پوست سر قرار داده شوند. اگر شما تخم شپش را در فاصله ای دورتر از پوست سر پیدا کنید به این معنی است که مدت زمان زیادی از هچ شدن تخم ها گذشته، موها رشد کرده و فاصله تخم از پوست سر زیاد شده است. مطممئناً در این دوران، تخم های شپش یا هچ شده اند یا مرده اند.

در این مرحله نیازی نیست که شما برای جداسازی پوسته تخم شپش، خودتان را به زحمت بیندازید. زیرا به مروز زمان این پوسته ها از مو جدا می شوند. بهتر است در ابتدا تخم هایی که فاصله کمی از پوست سر دارند و هنوز هچ نشده اند را از مو جدا کنید. با این کار مانع از شیوع گسترده شپش در سر می شوید.

تخم های شپش چند روز زنده می مانند؟

مرحله تخم در شپش، 7 روز به درازا می کشد. بعد از این مدت آن ها دیگر تخم نیستند و تبدیل به لارو شپش می شوند. شپش ها روند تولید مثلی خیلی سریعی دارند. تا وقتی که شپش بالغ و زنده در موها وجود داشته باشد، مطمئناً تخم شپش نیز وجود دارد.

چگونگی تشخیص تخم شپش زنده از مرده

شپش سر، انگلی است که می تواند افراد مربوط به هر طبقه اجتماعی را آلوده کند. تغذیه آن ها از خون انسان است و تخمگذاری خود را نزدیک منبع تغذیه، یعنی پوست سر انجام می دهند. به این ترتیب لاروهای شپش تازه از تخم بیرون آمده، می توانند به محض بیرون آمدن از تخم تغذیه کنند.

تخم های شپش در نزدیکی پوست سر  و چسبیده به مو یافت می شوند. اگر روش های درمانی شپش روی فرد مبتلا انجام شود، ممکن است تشخیص مرده یا زنده بودن شپش ها برای شما سخت شود. منظور از تخم شپش مرده، تخمی است که جنین قبل از هچ و بیرون آمدن لارو بمیرد. زیرا پوسته خالی تخم شپش رنگ سفید و متفاوتی دارد.

* بررسی دقیق پوسته تخم شپش:

برای دیدن شکل دقیق تخم ها بهتر است از ذره بین استفاده کنید. تخم دارای یک قسمت نوک تیز و یک قسمت مسطح است. اگر یک تخم هچ شده باشد، قسمت مسطح تخم که آپورکولوم نامیده می شود از بین می رود. آپورکولوم قسمت نرم تخم است، جایی که لارو شپش از آن خارج می شود.

مشخصات ظاهری تخم و نحوه اتصال آن به مو

تخم زنده و حاوی جنین، حالت دوکی شکل خود را حفظ می کند و قسمت بالایی آن صاف باقی می ماند. اما اگر مرده باشد در خودش فرو رفته و کناره های پوسته آن مچاله می شود.

* بررسی رنگ تخم شپش:

رنگ آن را چک کنید تخم های زنده و مرده، هر دو قهوه ای رنگ هستند. در صورتی که تخم به مرحله لاروی رسیده و از تخم بیرون بیاید، شفاف هستند. اگر رنگ تخم قهوه ای است آن را سریعاً جدا کرده و آن را درون کیسه پلاستیکی بیندازید و درب کیسه پلاستیکی را محکم ببندید.

* بررسی وجود جنین در پوسته تخم:

هر تخمی را که جدا می کنید آن را فشار دهید تا فشار داخل تخم را چک کنید. تخم های زنده با فشار دادن، سریع بیرون می آیند، اما در تخم های مرده هیچ اتفاقی نمی افتد.

چگونه می توان تخم های شپش را در سر درمان کرد؟

روش های مختلفی برای درمان شپش به ویژه تخم شپش وجود دارد.

* روش های طبیعی یا خانگی

*  استفاده از انواع شامپوهای ضد شپش

تحقیقات زیادی نشان می دهد که استفاده از سرکه، به دلیل خاصیت اسیدی آن، منجر به حل شدن و از بین رفتن پوسته تخم شده و آن را از بین می برد. اما برای ریشه کن کردن قطعی شپش ها باید علاوه بر استفاده از سرکه، از روش های دیگری نیز استفاده کنید. به این ترتیب می توانید هم شپش و هم تخم شپش را از بین ببرید.

چگونگی استفاده از شانه ضد شپش

درمان شپش با مواد و روش های خانگی، همیشه با موفقیت همراه نیست. خیلی از والدین باید با این حقیقت کنار بیایند که شپش سر در یک دوره زمانی کوتاه کاملاً درمان نمی شود.

خیلی از خانواده های افراد مبتلاء، به مهم ترین مرحله نابودی شپش ها اهمیت نمی دهند.

شانه زدن مداوم موها برای جدا کردن شپش و تخم شپش با شانه ضد شپش، یکی از مورد اعتماد ترین راه ها برای درمان شپش سر است. در ادامه به چگونگی استفاده از شانه ضد شپش می پردازیم.

1. انتخاب نوع شانه ضد شپش

بهترین نوع برس شپش برس استیل است، بنابراین به جای خرید یک برس پلاستیکی، بهتر است یک برس فلز انتخاب کنید.

جنس شانه ضد شپش در عملکرد آن مؤثر است

برخی نیز به طور کلی به کاربرد شانه های ضد شپش فلزی و پلاستیکی شک دارند. آن ها ترجیح می دهند از شانه های ضد شپش الکترونیکی استفاده کنند. اما علیرغم گران بودن این شانه ها، تأثیری چشمگیری در کاهش جمعیت شپش و تخم شپش ندارند.

2. مراحل شانه زدن مو با شانه ضد شپش

برس کردن شپش سر به آماده سازی نیاز دارد. ابتدا موها را بشویید تا مطمئن شوید که شانه کردن آن ها راحت تر است.

با یک حوله سفید شانه ها و پشت فرد مبتلا را بپوشانید. اینکار می تواند از افتادن شپش ها در لباس هایتان جلوگیری کند. شما می توانید هنگامی که آن ها روی حوله می افتند به راحتی آن ها را ببینید. با یک برس معمولی موها را شانه کنید تا گره های مو باز شوند.

شانه زدن مو را تا جایی که می توانید از فاصله نزدیک پوست سر انجام دهید. تخم های شپش،  در بالای موها و خیلی نزدیک به سر قرار دارند. مو را به دسته های کوچک تقسیم کنید و بعد از شانه زدن هر دسته آن ها را ببافید. با این کار از انتقال شپش در قسمت های دیگر مو به این موها پیشگیری می کنید.

می توانید موهای شانه شده را از موهای شانه نشده جدا کنید و یا با یک گیره آن ها را جمع کنید.

3. اقدامات مهم هنگام جداسازی تخم شپش با شانه ضد شپش

* شانه زدن مو را بهتر است در یک اتاق روشن و یا زیر نور خورشید انجام دهید. پشت گردن و گوش ها مکان هایی هستند که شپش ها بیشتر در آنجا تجمع می یابند. بنابراین باید به این مکان ها توجه ویژه ای داشته باشید.

شانه زدن مو را در مکانی روشن انجام دهید

* وقتی که شما با استفاده از شانه، شپش و تخم شپش را از مو جدا کردید، باید آن ها را از شانه نیز جدا کنید. برای این کار بهتر است شانه را در آب داغ غوطه ور کرده و یا با حوله مرطوب تمیز کنید.

* موها را تا زمانی که دیگر هیچ شپش و یا تخم شپشی را در بین مو پیدا نکنید، شانه بزنید.

* شپش سر از خون پوست سر انسان تغذیه می کند، زیرا دسترسی آن ها به خون در این نواحی راحت تر است. همچنین این نواحی سر، گرم ترین قسمت در سر هستند و به همین دلیل شپش ها در این قسمت ها تخم گذاری می کنند.

4. اقدامات بهداشتی پس از استفاده از شانه ضد شپش

بعد از اتمام فرآیند شانه زدن باید تمام لباس های خود را بشویید. همچنین باید شانه ضد شپش استیل یا پلاستیکی را با استفاده از آب داغ تمیز کنید. این کار در فرآیند پاکسازی خانه پس از آلودگی به شپش کمک کننده خواهد بود.

برس کشیدن شپش ها فرآیندی زمان بر است و ممکن است چند ساعت وقت شما را بگیرد. اینکار برای کودک بسیار خسته کننده است. بنابراین کودک را در طی این فرآیند سرگرم کنید تا با شما همکاری بیشتری داشته باشد. وقتی که شما از آلودگی شپش ها پاک شدید احتیاجی نیست که یک برس شپش جدید بخرید می توانید از برس قبلی استفاده کنید فقط هر بار آن را به خوبی تمیز کنید.

یک بار استفاده از شانه ضد شپش، موجب دفع کامل شپش از سر نخواهد شد. این پروسه باید برای چند روز پشت سرهم انجام شود. بعضی از شپش های زنده ممکن است در این برهه تخم گذاری کنند و شما نباید اجازه دهید که از تخم های جدید هچ شده و بیرون بیایند. برای کسب نتیجه سریعتر در دفع شپش، بهتر است از شامپوهای دفع شپش و تخم شپش استفاده کنید.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید