بهترین راه تشخیص شپش سر

ابتلا به شپش در روزهای ابتدایی به راحتی قابل تشخیص نیست. به طور معمول افراد مبتلا به شپش با شکایت از خارش بیش از حد سر متوجه اتفاقاتی در موهای سرشان می شوند. شپش ها از طریق تغذیه از خون پوست سر و همچنین حرکت سریع بین موهای فرد میزبان موجب خارش در سر می شوند. این اتفاق زمانی می افتد که تعداد شپش ها در سر زیاد شده باشد. بنابراین برای درمان راحت تر آن بهتر است تشخیص شپش سر نیز سریعتر انجام شود. اما چگونه؟

بهترین راه برای تشخیص شپش سر

چگونگی پیشگیری از ابتلا به شپش

برای پیشگیری از عواقب ابتلا شدید به شپش چه اقداماتی را می توان انجام داد؟ چگونه می توان زودهنگام متوجه ابتلا به شپش شد؟

در صورتی که کودکی دارید که به مدرسه یا مهدکودک می رود باید بیش از پیش مراقب ورود بی سر و صدای شپش به خانه خود باشید. اقداماتی نظیر موارد زیر را به برنامه زندگی تان وارد نمایید.

به کودک خود بیاموزید که از وسایل شخصی دیگران که با سر و موها در ارتباط است استفاده نکند.

استفاده از شال گردن و یا کلاه و حتی هدست ها می تواند عامل انتقال شپش بین دانش آموزان باشد.

در صورتی که فردی از دوستان شما و یا فرزندتان مبتلا به شپش باشد بهتر است از به اشتراک گذاشتن وسایل خودداری نمایید.

استفاده از شانه های ضد شپش را در برنامه ماهانه و حتی هفتگی خود قرار دهید. به ویژه در فصل پاییز، فصل شیوع شپش!

شانه ضد شپش

استفاده از شانه ضد شپش بهترین نتیجه را در تشخیص، یافتن و حتی خلاص شدن از شپش به شما می دهد. استفاده از این شانه با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

شانه ضد شپش بهترین نتیجه را در دفع شپش به شما می دهد

بررسی معمولی موها با استفاده از شانه

در این روش بدون خیس کردن موهای فرد، از شانه استفاده می شود. می توان گفت این روش کمی دردناک هم می تواند باشد زیرا موهای فرد ممکن است بین شانه گیر کنند.

شانه زدن موهای خیس

مطالعات نشان می دهد که با شانه زدن موهای خیس، به عنوان یک معاینه دیداری، می توان به راحتی ابتلا به شپش سر را تشخیص داد.

بر اساس مطالعات جدید، شانه کردن موهای خیس کودکان به عنوان جایگزینی برای معاینه معمولی سر، می تواند بهترین روش برای پیدا کردن شپش سر باشد.

آلودگی به شپش سر یکی از شایع ترین بیماری های دوران کودکی می باشد که حدود 1 تا 3 درصد کودکان 6 تا 12 ساله را در کشورهای صنعتی مبتلا می کند. شپش یک انگل است که به پوست سر می چسبد و به راحتی از طریق تماس نزدیک کودکان در کلاس درس پخش می شود.

به گفته محققان، هنوز صحت دو روش شانه زدن موهای خیس و معاینه معمولی سر مورد بررسی و آزمایش دقیق قرار نگرفته اند.

نتایج مطالعات نشان می دهد که روش شانه کردن موهای خیس در تشخیص وجود شپش دقیق تر عمل می کند. اما همچنان معاینه ساده موها، ابزار مفیدی برای معلمان، والدین و سایر افراد برای تشخیص اپیدمی شپش سر و تعیین تعداد کودکان مبتلا می باشد.

شانه زدن موی خیس با شانه ضد شپش

تحقیقات در مورد استفاده از شانه ضد شپش

معمولا تشخیص ابتلا به شپش از طریق معاینه ساده سر و موها انجام می شود. استفاده از شانه می تواند جایگزین دقیق تری برای تشخیص شپش باشد. روش استفاده به این صورت است که یا شانه را مستقیم روی موهای خیس می کشیم و یا با مرطوب کننده موها را نرم می کنیم و سپس به آرامی از ریشه مو تا انتها شانه می کنیم.

روش معاینه معمولی موها سریع و آسان است، اما روش شانه زدن موهای خیس، زمان بر است و نیاز به آموزش و تجهیزات بیشتری دارد.

در یک مطالعه در سال 2007، اثربخشی دو روش تشخیص شپش سر در 300 کودک که در مدارس آلمان تحصیل می کردند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه نشان می دهد که روش معاینه معمولی موها، میزان شیوع شپش سر را 3.5 برابر کمتر تخمین زده است. این درحالیست که شانه کردن موهای خیس در تشخیص این اپیدمی بهتر عمل کرده و حدود 90.5 درصد از کودکان را شناسایی کرده است ، اما معاینه معمولی سر تنها 28.6 درصد تشخیص درست داشته است. البته معاینه معمولی سر در تشخیص تخم های شپش بهتر عمل کرده و توانسته زودتر از پیشرفت بیماری جلوگیری کند.

بر اساس نظریه محققان، در کشورهای صنعتی بیشتر کودکان تنها چند شپش روی سر خود دارند. بنابراین از روشی باید استفاده کرد که حتی یک شپش زنده را هم بتوان روی سر شناسایی کرد. روش شانه زدن موهای خیس می تواند به عنوان بهترین روش تشخیص هجوم فعال شپش های زنده معرفی شود.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید