نکاتی درباره شپش سر و درمان آن

شپش ها چگونه موجوداتی هستند؟

حتی خواندن مقاله ای در رابطه با شپش ها می تواند باعث خارش سر انسان شود. شپش ها آفات خونخواری هستند که به روی پوست زندگی می کنند. آن ها هنگام نیاز به تغذیه، با آنتن های خود شروع بررسی لایه سطحی پوست می کنند تا مکانی را که دارای مویرگ های سطحی است بیابند و شروع به خوردن خون کنند.

میزان ابتلاء به شپش در سنین و گروه های مختلف:

شپش ها اغلب در بین اطفال شیوع می یابند. آمارها حاکی از آن است که 8 تا 10 درصد کودکان در سراسر جهان، حداقل یکبار در عمر خود دچار شپش سر می شوند. در عین حال، شپش ها می توانند در میان بزرگسال نیز شیوع یابند و به افراد دیگر نیز منتقل شوند. به عنوان مثال، در صورتی که در یک محیط کار، شخصی مبتلاء به شپش شده باشد می تواند سایر همکارانش را نیز درگیر شپش کند. در چنین محیط هایی انتقال شپش می تواند به روش های مختلفی صورت پذیرد که از جمله آن ها می توان به قرار دادن لباس ها در کنار هم روی رخت آویز اشاره کرد. برخلاف تصور عامه، هیچ اطلاعاتی برای اثبات اینکه مردان کمتر از زنان برای شپش ها جذابیت دارند، در دست نیست. آیا تا به حال خارش را در پشت گوش های خود احساس کرده اید.

منشاء شپش ها:

شپش های سر از زمان پیدایش انسان ها، وجود داشته اند. محققان این موضوع را از روی نمونه هایی از شپش، که به صورت کامل در مومیایی های بدست آمده از انسان ها حفظ شده اند، تشخیص داده اند. همچنین تعدادی از این حشرات در میان دندانه های شانه ی به جا مانده از یک سرباز رومی، کشف شده اند. که هر دو این موارد نشان دهنده قدمت شیوع شپش در میان انسان ها است.

مشکلات ناشی از شپش چیست؟

با وجود آشنایی دیرینه انسان با شپش ها، هنوز چیزهای زیادی در ارتباط با این آفات، ناشناخته باقی مانده است. آنچه از این آفات می دانیم تنها برخی از عوارضی است که ابتلاء به شپش می تواند در انسان ایجاد کند.

مشکلات ناشی از شپش

خارش غیر قابل تحمل، مهمترین عارضه ای است که ابتلاء به شپش برای انسان ها به همراه دارد. شپش ها برای تغذیه از خون انسان، پوست را می گزند. گزش شپش سبب ایجاد تحریکات پوستی و خارشی غیر قابل تحمل بوجود می آورد. به نظر می رسد دو نوع خارش، از شپش های سر حاصل می شود. خارش نوع اول در نتیجه خزیدن آهسته شپش ها به روی پوست سر رخ می دهد. نوع دیگر آن از سریع حرکت و گزش نیشگون مانند این حشرات بوجود می آید.

چه زمانی می توان گفت که فردی دچار شپش سر شده است؟

در صورتی که احتمال می دهید شخصی دچار شپش سر شده و می خواهید درباره این مسئله اطمینان حاصل کنید، باید موها و سر شخص را با وسواس و دقت تمام مورد بررسی قرار دهید.

برای سهولت در انجام بررسی، موهای فرد را به چند بخش مجرا تفکیک کنید و با استفاده از شانه ضد شپش و یک ذره بین، کار را شروع کنید. به کمک ذره بین، بخش های نزدیک به گردن و پشت گوش ها را نگاه کنید و به دنبال تخم های ریز و گره مانند شپش باشید. شپش ها تخمگذاری در این قسمت ها را به دلیل داشتن دمای بالاتر نسبت به سایر نقاط پوست سر، ترجیح می دهند. سپس هر یک از بخش های جدا شده مو را با استفاده از شانه ضد شپش به خوبی شانه کنید تا در صورت وجود شپش های بالغ، در میان دندانه های ریز این شانه به دام بیفتند.

در صورتی که پس از اتمام بررسی هر یک از دو مورد شپش یا تخم های آن ها را یافتید، می توانید با اطمینان بگویید که شخص مورد نظر، شپش گرفته است.

چه زمانی برای درمان شپش ها اقدام کنیم؟

به محض اینکه ابتلاء به شپش سر در فردی مسجل شد، باید اقدامات درمانی را آغاز کند. سرعت عمل در این مورد بسیار اهمیت دارد زیرا از گسترش جمعیت شپش ها و سخت تر شدن پروسه درمان همچنین از بیشتر شدن عوارض ایجاد شده در نتیجه فعالیت این انگل ها، جلوگیری خواهد کرد.

پس از شروع درمان، چگونه بدانیم که آیا همه شپش ها از بین رفته اند یا خیر؟

گاهی ممکن است پس از نابودی کامل شپش ها نیز افراد دچار این توهم شوند که هنوز شپش ها در میان موهایشان وجود دارند. برای اینکه این احساس اشتباه را از میان بردارد بهتر است پس از اتمام دوره درمانی، موها را به روشی که قبلاً شرح داده شد بررسی کنید. پس از اتمام بررسی اگر هیچ شپش یا تخم شپشی نیافتید می توانید از درمان کامل شپش اطمینان حاصل کنید و به تکرار پروسه درمان خاتمه دهید.

از چه طریقی می توان شپش را درمان کرد؟

رهایی از شپش سر

برای برطرف کردن مشکل شپش سر روش های بسیاری وجود دارد. برخی از این روش ها مبتنی بر استفاده از مواد شیمیایی هستند که به روی شپش و تخم شپش اثر کشندگی دارند. تعدادی دیگر از روش ها که به راهکارهای خانگی درمان شپش شهرت دارند، با استفاده از مواد ساده ای نظیر سس مایونز، وازلین یا اسانس های گیاهی، شپش ها را خفه کرده و می کشند.

به تازگی روش های دیگری نیز به مجموعه روش های درمانی شپش افزوده شده که مبتنی بر استفاده از تکنولوژی برای ریشه کنی شپش ها می باشند. در این روش های درمانی موها به کمک شانه های مخصوص الکترونیکی شانه می شوند. سپس بسته به تکنولوژی بکار رفته در این ابزار، شپش ها با مکش، امواج الکتریکی، امواج صوتی و غیره از بین می روند.

در نهایت این شما هستید که با ید تصمیم بگیرید که کدامیک از روش ها برایتان مناسبتر است. اما اگر می خواهید مشکل شپش را در کمترین زمان و با کمترین هزینه برطرف کنید، کافیست یک بار شامپوی ضد شپش خارجی لایس کیلر را مورد استفاده قرار دهید.

 

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید