چگونه از ابتلا به شپش در امان بمانیم؟

چندین راه برای کاهش احتمال ابتلا به شپش

اگر شما هرگز شپش نداشته اید و می خواهید مطمئن شوید به همین روال باقی می مانید؛ باید بدانید شپش سر بین کودکان 3 تا 11 سال بسیار رایج است. اگر والدین، معلم یا مراقب کودکی در این سن هستید، احتمال اینکه شپش به خانه شما راه پیدا کند، بیشتر است. احتمال دارد شما شپش داشته باشید، فقط آن را نشناسید. چرا که مشاهده تخم شپش بسیار سخت بوده و ممکن است در ابتدای ابتلا، دچار خارش و حساسیت نشوید. هرچند دوری از این حشرات همیشه ممکن نیست، اما با چند گام ساده می توانید در راه کاهش ابتلا به شپش قدم برداشته و موفق شوید!

مراقب سر خود باشید

شپش ها روی بدن می خزند و نمی توانند پرواز کنند یا بپرند. همچنین، اغلب اوقات با تماس سر به سر گسترش می یابند. این بدان معناست که باید به فردی که شپش دارد نزدیک باشید تا به شما سرایت کند. بنابراین، تا حد امکان از فعالیت هایی که شامل تماس مو به مو است خودداری کنید.

این اقدام در میان کودکان بسیار شایع است. زیرا آن ها در مدرسه و یا مهدکودک مدام با هم بازی کرده و با هم ارتباط نزدیک دارند. حتی ممکن است بازی هایی انجام دهند که ملزم به تماس سر به سر است. بنابراین مسئولان بهداشت و معلمان باید به این نکته توجه داشته باشند و از تماس سر به سر کودکان جلوگیری کنند. این روش در مقایسه با جدا کردن کودک مبتلا به شپش سر از سایر دوستان و همکلاسی هایش بسیار بهتر خواهد بود!

اشتراک گذاری وسایل خوب است، اما نه همیشه!

اگر کلاه، هودی، حوله، تخت و بالش خود را با فردی که این مشکل را دارد یا اخیراً داشته است، به اشتراک بگذارید، احتمالا به شپش مبتلا شوید. شپش پس از افتادن از بدن حدود یک یا دو روز می تواند زنده بماند. برای جلوگیری از ابتلا به شپش، هرگز چیزهایی که با سر تماس دارند را به اشتراک نگذارید.

این اتفاق در میان دختران شایع تر است. دخترها در بیشتر مواقع موهای خود را با استفاده از گیره مو، کش مو، وسایل تزیینی مو و ... مرتب می کنند. در صورتی که فقط یکی از آنها که به شپش مبتلا شده این نوع وسیله هایش را با دوستان خود به اشتراک بگذارد احتمال آلوده شدن سایر دختران نیز بسیار افزایش می یابد.

ابزاری که با مو تماس دارند را به اشتراک نگذارید

برای کاهش ابتلا به شپش هدفون قرض ندهید

شپش ها روی سطوح سخت مانند پلاستیک زندگی نمی کنند؛ اما می توانند برای مدت کوتاهی روی لاله گوش و یا درز و سوراخ های هدفون آویزان شوند. بنابراین، برای کاهش خطر ابتلا به آنها، هدفون را در خانه یا باشگاه به اشتراک نگذارید.

به اشتراک گذاشتن وسایل الکترونیکی مانند هدفون نیز تا حدود رواج دارد. شاید انتقال شپش از این وسایل کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد!

از کاناپه راحت خودداری کنید

این مورد یکی دیگر از روش های عجیب شپش ها برای انتقال به سایرمیزبان ها است! اما آن ها فقط به دنبال منبعی برای تغذیه از خون آن و جایی گرم برای استراحت هستند. بنابراین اگرچه استراحت روی مبل های راحتی در اماکن عمومی خوب است؛ اما باید از خود بپرسید، قبل از شما چه کسی آنجا بوده؟ در واقع شپش یا تخم شپش می تواند حدود 48 ساعت روی مبلمان و فرش های روکش دار زنده بماند. بنابراین صندلی های چوبی یا پلاستیکی مطمئن تر هستند.

لباس های خود را بشویید

آیا نگران هستید که فرد مجاور شما مبتلا به شپش بوده باشد؟ شپش ها زمانی که به مدت 5 دقیقه یا بیشتر در معرض دمای بالاتر از 128.3 درجه فارنهایت یا 53.5 درجه سانتیگراد قرار گیرند، می میرند. بنابراین با انداختن لباس، کلاه، ژاکت، روسری، دستکش و هر لباس دیگر در ماشین لباسشویی می توانید از شیوع شپش جلوگیری کنید. بهتر است از آب داغ (130 درجه فارنهایت یا 54 درجه سانتیگراد به بالاتر) استفاده کنید، سپس آنها را با حرارت زیاد خشک کنید. شانه ها و برس های خود را نیز شسته و نظافت کنید. در صورتی که امکان شستن وجود ندارد، آن را به مدت 2 هفته در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.

اگر اقدامات بالا را همیشه مد نظر قرار داده و انجام دهید احتمال ابتلا به شپش بسیار کاهش می یابد. اما اگر با این اقدامات نیز به شپش مبتلا شدید اولا در این زمینه بسیار بد شانس هستید. دوما بهتر است هر چه زودتر اقدامات درمانی و پاکسازی محیط را انجام دهید. می توانید برای خلاصی از این حشرات خونخوار با ما تماس بگیرید.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید