تشخیص تخم شپش از شوره سر

آیا می دانید چطور می توان تخم شپش را از شوره تشخیص داد؟ به نظرتان تشخیص تخم شپش از شوره سر، کار آسانی است؟ شباهت ها و تفاوت های بین علائم ابتلاء به شپش و ابتلاء به شوره سر، چیست؟

اگر یک بار تخم شپش را از نزدیک دیده باشید، حتماً به شباهت ظاهری آن‌، با شوره سر پی ‌برده‌اید. این شباهت گاهی سبب می شود درمان شپش، با خیال ابتلاء به شوره سر، به تعویق افتاده و سخت‌تر شود. شخص زمانی متوجه اشتباهش می‌شود، که کار از کار گذشته و خارش بی‌امان سر، خبر از ابتلاء به شپش‌ها میدهد. 

چگونه می توان تشخیص داد که از بین شپش و شوره سر، به کدام یک مبتلا هستیم؟

متأسفانه باید گفت تشخیص تخم شپش از شوره، چندان که می پندارید کار ساده‌ای نیست. چراکه هر دو این مشکلات، یعنی شپش و شوره، علائم مشابه و مشترک زیادی دارند.

با این وجود، می‌توان با کمی دقت و بررسی علائم، تاحد قابل‌قبولی شوره را از تخم شپش تشخیص داد. در این مقاله، تفاوت‌ها و شباهت های علائم شوره و شپش سر، مورد بررسی قرار گرفته است. با دانستن این شباهت و تفاوت ها،تشخیص مشکل شوره سر از تخم شپش، بسیار راحت تر خواهد شد.

اولین و مهمترین نکته‌ای که باید بدانید این است که، هر دو مشکل شپش و شوره سر، قابل درمان هستند. پس نیازی به نگرانی نیست.

قبل از بررسی چگونگی تشخیص تخم شپش از شوره، به توضیحی مختصر در رابطه با شپش ها خواهیم پرداخت. چرا که دانستن اطلاعاتی درباره شپش و چگونگی انتقال آن، می‌تواند در تشخیص ابتلاء به این آفات، کمک کننده باشد.

شپش چیست؟

شپش­ ها، انگل هایی خون خوارند که خارج از بدن میزبان خود زندگی می کنند. این حشرات نیز مانند سایر انگل ها، برای ادامه حیاتشان به داشتن میزبانانی برای تغذیه، زندگی و تخمگذاری، وابسته هستند.

شپش ها، حشراتی دارای بدن های سه بخشی، شش پا و فاقد بال می باشند. گونه های مختلفی از شپش وجود دارد که شپش سر انسان، یکی از شناخته‌ شده ترین انواع آنها است.

شکل بدن شپش ها

این انگل‌ها برای دسترسی راحت‌تر به خون انسان، که منبع غذایی‌شان است، باید در نزدیکی پوست سر انسان زندگی کنند. به همین دلیل شپش سر، از پاهای قلاب مانند خود برای چسبیدن به تارهای موی سر انسان، استفاده می­‌کند. یک شپش در صورت جدا شدن از بدن انسان، تنها می­ تواند یک یا حداکثر دو روز زنده بماند.

میزان شیوع شپش در بین انسان ها چقدر است؟

شپش ها آفات بسیار رایجی هستند که سالانه میلیون‌ها نفر از مردم جهان را مبتلا می­‌کنند. این رقم، نشان دهنده میزان شدت شیوع شپش در بین افراد مختلف، می باشد.

در این میان، احتمال ابتلاء به شپش در دختران، نسبت به پسران و در کودکان، نسبت به بزرگسالان، بیشتر است.

شپش ها بالی برای پرواز کردن ندارند، بنابراین مهمترین راه انتقال شپش، از طریق تماس مستقیم مو با مو است. احتمال این نوع تماس، بیشتر هنگام بازی کودکان یا هنگام حضور در فضاهای عمومی، وجود دارد.

شکل ظاهری شپش، چگونه است؟

چرخه زندگی شپش ­ها سه مرحله متفاوت دارد و ظاهر آن ها در هر یک از این سه مرحله، متفاوت است.

تخم شپش:

اولین مرحله زندگی شپش، مرحله تخم است. تخم های شپش بسیار کوچکند و به رنگ سفید یا زرد دیده می شوند، بنابراین تشخیص آن ها آسان نیست. اندازه هر تخم شپش، بین 0.3 تا 0.8 میلی متر متغیر است. در نتیجه، استفاده از یک ذره بین برای تشخیص تخم‌های متصل به مو، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

تخم ها در فاصله بسیار نزدیک از پوست سر، به تارهای مو چسبانده می شوند. شش تا نه روز زمان لازم است تا تخم‌ها هچ شده و به نمف یا همان نوزاد شپش تبدیل شوند.

نمف شپش:

مرحله دوم زندگی شپش ها، مرحله نمفی است. نمف­‌های شپش، مانند نسخه‌­های کوچک شپش‌های بالغ، به نظر می­‌رسند و تقریباً به اندازه ته یک سوزن ته گرد هستند. آن ها، بدنی کوچک و شش پای قلاب مانند دارند.

شپش بالغ:

آخرین مرحله رشد شپش، شپش بالغ است. شپش­ های بالغ، بدنی چند تکه دارند و از نظر رنگ، در طیف سیاه تا خاکستری و سفید دیده می شوند. بعضی اوقات نیز رنگ این حشرات، با رنگ موی میزبانشان مطابقت دارد.

چرخه زندگی شپش در یک نگاه

در مرحله بلوغ، شپش‌ ها بر روی تولید مثل و تغذیه تمرکز دارند. عمر یک شپش بالغ ماده، در حدود یک ماه است و می تواند در هر روز، شش تخم تولید­ کند.

شوره سر چیست؟

معمولاً منظور از شوره سر، پوسته پوسته شدن پوست کف سر در نتیجه موارد مختلف است. با وجودی که شوره سر یک بیماری جدی و یا مسری نیست، می­‌تواند برای فرد آزار دهنده باشد. عوامل مختلفی می توانند سبب بروز شوره سر شوند. از آن جمله، می توان به حساسیت نسبت به مواد شوینده یا خشکی بیش از حد پوست سر، اشاره کرد.

شوره سر از نظر ظاهری چگونه است؟

شوره سر معمولاً به شکل تکه­‌های سفید ریزی در فاصله چند میلیمتری پوست سر، دیده می شود. تشخیص این پوسته­‌ها در سر افرادی که موهای تیره دارند، راحت­‌تر است. این بیماری بسته به عوامل ایجاد کننده می تواند از نظر شدت نیز متفاوت باشد.

بروز شوره سر، در هر سن و هر فردی حتی در نوزادان، امکان پذیر است. هنوز دلیل قطعی شوره سر شناخته نشده، اما همانطور که گفته شد، عوامل مختلفی در بروز این مشکل دخیل هستند. خشکی یا تجمع چربی روی پوست سر، همچنین واکنش آلرژیک به شامپو و نرم کننده‌ها، از این عوامل محسوب می‌شوند.

شباهت ­ها و تفاوت­ های بین تخم شپش و شوره سر چیست؟

ممکن است در نگاه اول تشخیص شوره از تخم شپش، ساده به نظر برسد؛ اما در واقع اینگونه نیست. به دلیل اندازه میکروسکوپی، هر دو آن ها با چشمان غیر مسلح، یکسان به نظر می ­رسند.

در ادامه شباهت‌ها و تفاوت‌های اساسی که می ‌تواند به تشخیص شوره از تخم شپش کمک کند، آورده شده است. مطالعه این نکات به تشخیص به موقع تخم شپش از شوره سر، کمک خواهد کرد.

شباهت های بین شوره و تخم شپش:

<<>> دیدن نقطه های کوچک و سفید در نزدیکی ریشه موی سر. این نشانه می ­تواند ناشی از تخم شپش یا ناشی از پوسته پوسته شدن پوست سر باشد.

<<>> خارش. خارش نیز از جمله نشانه های مشترک بین شوره سر و ابتلاء به شپش است.

<<>> بروز واکنش آلرژیک در پوست سر. هم شوره و هم گزش شپش، می تواند در پوست سر، واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

تفاوت های بین شوره و تخم شپش:

>> شپش ها بر خلاف شوره سر، موجوداتی زنده و دارای قابلیت حرکت هستند.

تفاوت بین شوره و شپش

>> خونریزی پوست سر، از نشانه‌های وجود شپش و ناشی از گزش این حشرات بوده و با شوره سر ارتباطی ندارد.

>> شپش ­ها مسری هستند، در حالی که شوره سر مسری نیست.

>> شوره سر با شستشو از مو جدا می شود، در حالی که تخم شپش را نمی­ توان با شستن از مو جدا کرد.

>> شوره سر باعث پوسته پوسته شدن پوست سر نیز می­ شود. در حالی که شپش ها این گونه نیستند.

در نهایت باید بدانید که چه مبتلا به شپش باشید و چه گرفتار شوره سر، مشکل شما قابل حل است. تنها نکته مهم، در تشخیص به موقع و استفاده از محصولات حرفه ای استاندارد، برای درمان شپش و شوره می‌باشد.

شامپوی شپش کش قوی لایس‌کیلر، بهترین محصول ارائه شده در زمینه ریشه کنی شپش و تخم شپش است. این شامپوی بی نظیر، در کمترین زمان ممکن، نقطه پایانی بر حیات شپش‌ ها می گذارد.

 

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید