تشخیص شپش سر در سه گام

چگونگی تشخیص ابتلاء به شپش سر

بهترین روش برای پی بردن به وجود شپش در سر افراد مختلف و همچنین در کودکان، معاینه سر آن هاست. هرچند مشاهده شپش در لابه‌لای موی سر، کار آسانی نیست، اما با کمی دقت و حوصله می‌توان آن‌ها را یافت.

اغلب والدین، ابتلاء فرزندشان به شپش را بعید می دانند، حال آنکه این مشکل بویژه در کودکان، بسیار رایج است. بنابراین اگر فرزندی دارید که به مدرسه یا کودکستان می‌رود، سرش را مرتباً از نظر وجود شپش، بررسی کنید.

درصورت شیوع شپش در مدرسه فرزاندانمان، چه کنیم؟

در بسیاری از مدارس برای پیشگیری از شیوع شپش، معاینات شپش به شکل مرتب در طول سال تحصیلی انجام می‌شود. این کار به کنترل شپش در مدارس و خانه ها، کمک قابل توجهی می کند. مربی بهداشت، هر یک از دانش‌آموزان را معاینه کرده و در صورت وجود شپش، والدینشان را در جریان قرار می‌دهد.

در چنین شرایطی، والدین وظیفه دارند برای تأیید این مسئله، شخصاً سر فرزندانشان را مورد بررسی قرار دهند.

همچنین در صورت احتمال ابتلاء یکی از همکلاسی‌های فرزندتان به شپش، در اسرع وقت سر فرزندتان را بررسی کنید. این کار به تشخیص زود هنگام شپش و جلوگیری از شیوع آن به سایر ساکنین خانه، کمک خواهد کرد.

تشخیص سریع شپش‌ و تخم شپش، خلاص شدن از شر این انگل‌ها را راحت‌تر می‌کند. چرا که شپش‌ها در مدتی کوتاه به‌شدت گسترش یافته و با انتشار به افراد سالم، مشکل را چندین برابر می‌کنند. پس اگر در سر یکی از اهالی خانه شپش پیدا کردید، باید تمام افراد خانواده را بررسی نمایید. در عین حال، باید به دنبال راهی برای درمان مشکل شپش باشید.

روش صحیح بررسی موی سر برای یافتن شپش ها:

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه موی افراد را برای یافتن شپش چک کنیم؟ به دلیل کوچکی تخم و جثه شپش ها، همچنین به دلیل رنگی که دارند، یافتن این حشرات در میان انبوه موها، کار سختی است. به همین دلیل در این قسمت از مقاله به بررسی روش صحیح یافتن شپش سر افراد به ویژه کودکان، پرداخته‌ایم.  

قبل از هر چیز باید بدانید که در میان موها به دنبال چه می گردید. یعنی باید از شکل ظاهری شپش و تخم های این آفت، مطلع باشید.

 

بررسی موی افراد برای یافتن شپش یک فرآیند مهم است و به ویژه در مواردی که کودکان در محیط‌های اجتماعی یا آموزشی حضور دارند، این کار می‌تواند از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. در زیر چند مرحله برای چک کردن شپش در موی افراد آورده شده است:

  1. استفاده از شانه خاص:

    • از شانه‌های با دندانه‌های نزدیک یکدیگر و طراحی شده برای یافتن شپش (شانه‌های ضد شپش) استفاده کنید.
    •  
  2. محیط مناسب:

    • موقع چک کردن موها به یک محیط روشن و با نور کافی نیاز دارید تا بتوانید بهترین نتایج را بدست آورید.
    •  
  3. تقسیم موها به بخش‌های کوچک:

    • موها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید و به ترتیب هر بخش را چک کنید

 

تخم های شپش چه شکلی دارد؟

تخم شپش ها بسیار ریز و قبل از هچ شدن، شفاف و تقریباً غیر قابل مشاهده هستند. شپش ماده تخم های خود را با استفاده از ماده ای چسبنده به ساقه مو می چسباند. تخم‌ها برای هچ شدن به گرما احتیاج دارند. به همین دلیل، اغلب در فاصله کمتر از یک سانتیمتری پوست سر به موها چسبانده می‌شوند.

مشخصات ظاهری تخم شپش

شپش های بالغ چه شکلی هستند؟

شپش های بالغ، حشراتی فاقد بال و دارای 6 دست و پا هستند که بدنی به شکل بیضی کشیده دارند. اندازه بدن این حشرات کوچک، بین دو تا سه میلیمتر متغیر است. بسته به زمان آخرین تغذیه شپش، این حشرات ممکن است به رنگ های سفید تا قهوه ای، دیده شوند.

 شپش های بالغ نیز درست مانند تخم هایشان به شکل چسبیده به ساقه مو زندگی می کنند. این حشرات تنها به هنگام تغذیه از موها جداشد و بروی پوست سر قرار می گیرند.

اکنون که با مشخصات ظاهری شپش ها و تخم آن ها آشنا شدید، می توانید به سراغ بررسی موها بروید. نکاتی وجود دارد که با رعایت آن‌ها، بررسی موها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد این نکات عبارتند از:

* هنگام بررسی موها از نظر وجود شپش، به نور بسیار قوی و یک ذره بین، نیاز خواهید داشت.

* استفاده از یک شانه شپش فلزی و نرم کننده مو نیز می تواند به بررسی هرچه سریعتر موها کمک کند.

* شانه کردن موی مرطوب در 90٪ موارد، منجر به تشخیص دقیق آلودگی شپش سر می شود. در حالی که، بازرسی های بصری موی خشک، با دقت 29 درصد وجود شپش ها را شناسایی می کند.

اقدامات ضروری به هنگام وجود احتمال آلودگی شپش چیست؟

گام اول: به دنبال علائم و نشانه های شپش سر باشید.

هر فرد مبتلا به شپش، می‌تواند یک یا چند مورد از علائمی را که در ادامه آورده شده، داشته باشد.

1.. احساس سوزش در پوست سر.

2.. احساس حرکت چیزی روی پوست سر.

3.. خارش ناشی از واکنش آلرژیک به نیش شپش، به خصوص در اطراف گوش و پشت سر.

این مورد بیشتر در کودکان دیده می شود. زیرا اغلب کودکان در نتیجه خاراندن زیاد، پوست سر خود را خراشیده و تحریکات را بیشتر می کنند.

4.. زخم روی پوست سر حاصل از خاراندن بیش از حد.

5.. خواب نامنظم و بروز مشکلات خواب، در نتیجه فعالیت بیشتر شپش ها در تاریکی شب.

گام دوم: جستجوی شپش در موی غیر مرطوب

بررسی شپش در موی خشک

1..  کل موهای سر  را برای یافتن شپش ها یا نشانه های آن ها بررسی کنید.
موها را تقسیم کرده و پوست سر را به‌ویژه در پشت گوش‌ها و ناحیه رویش موها در گردن، بررسی کنید. شپش ها به این دو نقطه بیش از سایر بخش های سر علاقه دارند. حین بررسی، ممکن است زخم ها یا بثورات ناشی از خراشیده شدن پوست سر، هنگام خاراندن آن را نیز ببینید.

2.. هر جنبش و حرکت موجود بین موهای سر را دنبال کنید.
احتمال دیدن شپش‌ها در میان موها بسیار کم است. چراکه این حشرات در عین کوچک بودن، سرعت تحرک بالایی دارند. همچنین فرار شپش ها از نور نیز، تشخیص آن ها را با دشواری مواجه می کند.

بنابراین احتمال اینکه هنگام بررسی، تنها متوجه حرکت سریع چیزی در میان موها شوید، بسیار بیشتر است.

3.. به دنبال تخم های شپش باشید.

تخم های شپش، ریز، سفید یا زرد رنگ هستند. این تخم های قطره ای شکل، در نزدیکی پوست سر به صورت چسبیده به تارهای مو به چشم می خورند.

یافتن تخم های که هنوز هچ نشده اند، به دلیل رنگی که دارند، کار سختی است. پس از هچ شدن، رنگ تخم ها تغییر کرده و یافتن آن ها آسانتر می شود. تخم‌ها پس از هچ شدن سفید تا شیری و شبیه به دانه های شن به نظر می‌رسند.

4.. اطمینان حاصل کنید که چیزی که دیده اید واقعاً تخم شپش است نه چیز دیگر!

تشخیص تخم شپش از شوره سر یا پوسته مو، دشوار است و این مسئله اغلب افراد را به خطا می‌اندازد. تفاوت در این است که تخم‌های شپش، مانند چسب به موها می‌چسبند و نمی‌توان آن‌ها را از مو جدا کرد. این درحالی است که، شوره سر و پوسته به راحتی از ساقه مو جدا می شوند.

5.. اطمینان حاصل کنید که تخم هایی که یافته اید هنوز هچ نشده اند.

اگر تخم‌هایی که یافتید در فاصله بیش از شش میلیمتری پوست سر باشند، به احتمال زیاد قبلاً هچ شده اند. زیرا همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد، شپش ها فقط در نزدیکی پوست سر تخم گذاری می کنند.

پس از هچ شدن، پوسته تخم متصل به مو باقی می‌ماند و با رشد مو، از پوست سر دورتر می‌شود. در نتیجه، حتی ممکن است در چنین شرایطی فرد، دیگر مبتلا به شپش نباشد.

بنابراین فقط تخم‌های نزدیک پوست سر یا شپش‌های زنده، می توانند تأیید کننده ابتلاء به شپش سر باشند.

گام سوم: جستجوی شپش در موی مرطوب

انجام این مرحله، در صورت عدم موفقیت در یافتن شپش ها طی دو گام قبلی، ضرورت می یابد.
در بررسی موی مرطوب نیز درست مانند بررسی موی غیرمرطوب، استفاده از شانه شپش بسیار مفید است.

تشخیص شپش در موی مرطوب

مطالعات نشان داده که شانه ضدشپش، بهترین ابزار برای یافتن و جدا کردن شپش های زنده از تارهای مو است. دندانه های این شانه بسیار نزدیک به هم هستند. بنابراین می توان شپش های کوچک را بین دندانه های این شانه به دام انداخت.

برای دریافت بهترین نتیجه از گام سوم، مراحل زیر را قدم به قدم اجرا کنید.

1.. ابتدا موی سر را به خوبی مرطوب کنید.

2.. موهای مرطوب را به مقدار کافی نرم کننده آغشته کنید.

3.. مو هایی را که به خوبی با نرم کننده و آب مرطوب کرده اید به چند قسمت تقسیم کنید.

4.. هر یک از بخش ها را پس از بررسی چشمی، با استفاده از یک شانه شپش به خوبی شانه کنید.

5.. شانه را پس از هر بار حرکت دادن از ریشه تا انتهای ساقه مو، با یک دستمال تمیز کنید.

6.. اگر در مو شپش وجود داشته باشد، می توانید آن ها را روی شانه و دستمال مشاهده کنید. تکان دادن و ضربه محکم شانه به یک کاسه پلاستیکی نیز می‌تواند به بهتر دیده شدن شپش ها کمک کند.

در صورت اطمینان از ابتلاء یکی از اعضای خانواده به شپش، سر سایر اعضاء خانواده را هم بررسی نمایید. برای خلاصی خانواده از شر شپش‌ها، از شامپوی کشنده شپش لایس کیلر مناسب کودکان و بزرگسالان، بهره‌ مند شوید.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید