باورهای غلط درباره شپش سر

هر سال با بازگشایی مدارس ترس و دلهره ابتلاء به شپش سر به سراغ والدین و دانش آموزان می رود. بخشی از این ترس از واقعیت ها سرچشمه می گیرد و مقداری از آن، زائیده باورهای غلطی است که در رابطه با شپش ها رواج دارد. در ادامه این مقاله برخی از رایجترین باورهای غلط مرتبط با شپش سر، بیان شده است.  

افسانه هایی درباره شپش سر، که منسوخ نمی شود

1. کودکی که گرفتار شپش می شود تا مدت ها نمی تواند به مدرسه برود.

اغلب اوقات پی بردن به ابتلاء یکی از فرزندان به شپش، معادل با شروع تلاش بی وقفه برای شستشوی مداوم همه ملافه ها، لباس ها و رختخواب ها همچنین تمیزکاری کلیه قسمت های خانه است. این وسواس شدید گاهی باعث می شود خانواده ها، کودک مبتلاء به شپش را روزها یا هفته ها از رفتن به مدرسه منع کنند.

در بسیاری از مدارس برای جلوگیری از انتشار شپش، از ورود کودکان گرفتار این آفت، تا زمان درمان کامل آن ها، ممانعت بعمل می آید. این در حالی است که بر اساس آمار مرکز تحقیقات، این کار نه تنها از انتشار شپش جلوگیری نمی کند، بلکه تأثیرات مخربی هم بر روحیات کودکان دارد و حتی می تواند منجر به معضلات اجتماعی و عملکرد علمی ضعیف آن ها شود.

2. شپش سر فقط مخصوص کودکان خردسال است

بیشتر افراد تصور می کنند که شپش ها در بین دانش آموزان ابتدایی و خردسالان، نسبت به دانش آموزان دبیرستان، بیشتر شیوع می یابند. این موضوع در مدت زمانی نه چندان دور صحت داشت، اما امروزه به صورت غیرمنتظره ای در حال تغییر است.

یکی از مهمترین دلایل این موضوع، رواج روز افزون استفاده از تلفن همراه و ابزارهای جانبی آن، عکس‌های سلفی و تماس مستقیم سر به سر به هنگام مشاهده فیلم در تلفن های همراه می باشد که بیشتر در گروه سنی دبیرستان اتفاق می افتد.

3. شپش می تواند پرواز کند

یکی از دلایل ترسناک بودن آلودگی شپش، این است که افراد تصور می کنند که شپش ها می توانند از سر یک نفر به سر فرد دیگر بپرند. شپش های سر انگل هایی هستند که فقط از طریق تماس مستقیم با یک فرد آلوده، منتقل می شوند. شپش ها قادر به پرش نیستند و اصلاً بال ندارند.

4. فقط افرادی که نظافت شخصی را رعایت نمی کنند، گرفتار شپش سر می شود

اغلب، ابتلاء به شپش علاوه بر خارش شدیدی که در پوست سر بوجود می آورد، سبب القای حس شرمساری در افراد می شود، زیرا بر اساس یک تفکر عمومی غلط، افراد شپش را به عنوان انگلی می شناسند که فقط انسان های با بهداشت ضعیف را درگیر می کند. اینکه فقط افراد کثیف، شپش می گیرند، یکی از رایجترین باورهای غلط درباره این آفات است.

ابتلاء به شپش سر

درواقع، چسبیدن شپش به موهای روغنی، چرب یا کثیف بسیار سخت تر است و شپش ‌ها ترجیح می دهند به موهای تمیز، تیره و ضخیم بچسبند.

5. شپش ها حشراتی آلوده و بیماری زا هستند

شپش ها بیماری زا نیستند و به جز خارش شدید و مشکلات پوستی، خطرات دیگری برای سلامت انسان ها ایجاد نمی کنند. اگرچه وجود هر حشره ای در میان مو می تواند آزاردهنده باشد، اما شپش ها موجب کسالت و یا بیماری نمی شوند. آن ‌ها فقط روی سر میزبان خود زندگی و از خون او تغذیه می کنند.

6. افراد با موهای کوتاه،گرفتار شپش سر نمی شوند

این امر که اگر مبتلا به شپش هستید، کوتاه کردن موها می تواند شما را از شر شپش ها خلاص کند، یا اینکه داشتن موهای کوتاه عاملی برای پیشگیری از ابتلاء به شپش است، هر دو از باور غلطی درباره شپش ها هستند. موی کوتاه نمی تواند فرد را در برابر ابتلاء به شپش محافظت کند. شپش ها می توانند به موهای کوتاه یا موهای بلند بچسبند، به همین دلیل حتی پسرانی که موی کوتاه دارند هم می توانند شپش بگیرند. بنابراین به جای تمرکز بر طول مو، برای پیشگیری از ابتلاء به شپش، از تماس سر به سر خودداری کنید.

7. شپش ها می توانند برای هفته ها بر روی پارچه زندگی کند

بسیاری از افرادی که از حیوان خانگی نگهداری می کنند، در صورت ابتلاء به شپش دچار این خطا می شوند که شپش را از حیوان خانگی شان گرفته اند، اما این افراد از اینکه شپش ها نمی توانند به مدت طولانی دور از بدن میزبان انسانی خود، دوام بیاورند، مطلع نیستند. به طور معمول، شپش های سر می توانند حداکثر 24 تا 48 ساعت دور از سر انسان زنده بمانند. «بنابراین اینکه شپش ها تا هفته ها در مبلمان، لباس و یا رختخواب باقی می مانند تا به میزبان بعدی منتقل شوند، تنها یکی دیگر از اشتباهات رایج درباره شپش سر است.

8. یافتن تخم شپش در مو، بدین معناست که شپش دارید

وجود تخم های کوچک و سفید رنگ شپش، که شبیه به دانه های کنجد چسبیده به تارهای مو  هستند، به این معنا نیست که هم اکنون مبتلا به شپش شده اید. این تخم ها یا گره ها در عین حال که می توانند مشکل فعلی شپش را نشان دهند، می توانند پوسته ها تخم ‌هایی باشند که مدت ها پیش خالی شده اند و دیگر خطری ندارند. اگر تخم ها بیش از نیم سانتیمتر از پوست سر فاصله داشته باشند، به احتمال زیاد از یک آلودگی شپش قدیمی باقی مانده اند.

9. داروهای خانگی همه شپش ها را درمان می کند

با یک جستجوی ساده در اینترنت روش های طبیعی بی شمار را خواهید یافت که همگی مدعی درمان شپش ها، بدون نیاز به شامپوهای ضد شپش هستند. احتیاط در استفاده از این روش ها الزامی است، زیرا برخی از آن ها نه تنها نمی توانند شپش را از بین ببرند بلکه با ایجاد تحریکات پوستی مشکلات شما را چند برابر می کنند.

درمان خانگی شپش سر

10. در صورت ابتلاء به شپش، مراجعه به پزشک الزامی است

همانطور که گفته شد، شپش تهدیدی برای سلامتی انسان ایجاد نمی کند، درنتیجه مراجعه به پزشک پس از ابتلاء به شپش به جز در موارد خاص، ضرورتی ندارد. به عنوان مثال در صورتی که فرزند زیر دو سال دارید که گرفتار شپش شده، یا اگر در دوران بارداری و شیردهی مبتلا به شپش شده اید، قبل از انتخاب روش درمانی حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

11.  تمام محصولات شپش کش، این آفات را ریشه کن می کنند

در حالی که امروزه محصولات زیادی برای درمان شپش سر وجود دارد، تمام آن ها مؤثر نیستند. بسیاری از این محصولات تنها می توانند شپش های بالغ را از بین ببرند و بر تخم های شپش اثری ندارند. این موضوع سبب می شود مدتی بعد، مشکل شپش مجدداً بروز کند. بنابراین اگر می خواهید از شر این آفات برای همیشه خلاص شوید؛ استفاده از شامپوی قوی کشنده شپش و تخم شپش لایس کیلر را به شما توصیه می کنیم.

12.شپش ها بسیار مسری هستند

با وجودی که شپش ها آفاتی فوق العاده مسری به نظر می رسند، باز هم این ‌گونه نیست. چراکه با انجام اقدامات احتیاطی و اجتناب از تماس مستقیم سر به سر، می توان از ابتلاء به شپش سر جلوگیری کرد.

13. شما می توانید در هنگام شنا شپش بگیرید

شاید شنیده باشید که با شنا در استخری که فرد مبتلا به شپش در آن شنا کرده، ممکن است شپش بگیرید. این موضوع را باور نکنید، زیرا اگرچه شپش ها می توانند چندین ساعت در آب زنده بمانند، اما بعید به نظر می رسد که قادر به شنا کردن و آمدن به سمت سر شما باشند. شپش ها دوست دارند بر روی موها بمانند، بنابراین لازم نیست نگران امکان ابتلاء به شپش از طریق شنا در استخر باشید.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید