ده نشانه مهم ابتلاء به شپش سر چیست؟

شپش ها موجوداتی هستند که منحصراً وارد جوامع انسانی شده و باعث آلودگی و مزاحمت برای انسان ها می شوند. در سال های اخیر، شپش ها از رایج ترین حشرات مشکل ساز برای ما انسان ها بوده اند.

شپش در انسان فقط به شپش سر محدود نمی شود. شپش بدن و شپش دستگاه تناسلی از دیگر گونه های شپش هستند که انسان را به شپش مبتلا می کنند.

از میان شپش سر، بدن و دستگاه تناسلی، ابتلاء به شپش بدن می تواند بیش از همه خطرناک باشد. زیرا بسیار سریع گسترش پیدا کرده و بیماری های خطرناکی را انتقال می دهد.

هر بیماری، حتی آلرژی ناشی از حشرات، دارای علائمی است که به ما در تشخیص نوع بیماری و یا نوع حشره که منجر به ایجاد آلرژی یا حساسیت شده کمک می کند. در ادامه به بررسی علائم و نشانه های مربوط به شپش سر می پردازیم. مواردی که با استفاده از آن‌ها می توانید زودتر متوجه وجود شپش سر شده و برای مقابله زودهنگام با آن آماده باشید.

علائم و نشانه های شپش سر

خارش پوست سر

خارش پوست سر، شناخته شده ترین و عادی ترین علامت شپش سر است. این مورد اولین شاخصی است که نشان می دهد افراد از شپش سر رنج می برند. وقتی فردی مبتلا به شپش است، خارش سر، ناشی از واکنش آلرژیک به بزاق شپش است.

خارش معمولاً چند هفته پس از ابتلاء به شپش ظاهر می شود. این امکان نیز وجود دارد که با وجود شپش سر، خارشی نیز وجود نداشته باشد. زیرا برخی از افراد ممکن است به بزاق سر حساسیت نداشته باشند.

 احساس خزیدن در سر

یکی از ناراحت کننده ترین علائم ناشی از وجود شپش ها، خزیدن این حشرات روی سر است. مانند وقتی که احساس می کنید چیزی در گوش می خزد، افراد احساس می کنند چیزی روی سر آن ها حرکت می کند. حرکت کردن شپش در سر، یکی از اولین علامت هایی است که به فرد مبتلا اخطار می دهد که ممکن است دچار شپش شده باشد.

این نشانه، اغلب چند هفته پس از آلودگی اولیه ظاهر می شود، دلیل این امر این است که در ابتدا شپش ها ثابت هستند و بعد از آن شروع به حرکت می کنند. اگر فرزند شما از حرکت چیزی روی سر خود شکایت دارد، ممکن است شپش داشته باشد.

احساس خزیدن چیزی در سر، یکی از علائم مهم وجود شپش سر است

 تب و تورم غدد لنفاوی

اگرچه تب و غدد لنفاوی متورم، یکی از نشانه های اصلی بیماری هایی مانند آنفولانزا هستند، اما می تواند از علائم وجود شپش سر نیز باشند. تب می تواند ناشی از آلرژی فرد مبتلا، به بزاق شپش باشد. اما وجود غدد لنفاوی متورم نشان از واکنش های آلرژیک بسیار شدید نسبت به شپش سر است. این علائم، نشان از یک مشکل جدی است که در این صورت، فرد مبتلا حتما باید به پزشک مراجعه کند.

البته ذکر این نکته ضروری است که همه افراد، در اثر ابتلا به شپش تب نمی کنند. اگر فرد مبتلا به شپش، به بزاق آن حساسیت نداشته باشد، بدن فرد نیز واکنشی مبنی بر آن نشان نمی دهد.

نشانه‌های ابتلا به شپش (پدیکولوز) معمولاً شامل علائم تحریکی در قسمت‌های موهای سر می‌شود. در افراد مبتلا به شپش، ممکن است شاهد یک یا تعداد بیشتری از این نشانه‌ها باشید:

  1. خارش:

    • یکی از شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به شپش، خارش پوست سر است. این خارش ممکن است به صورت شدید باشد و افراد را همواره مجبور به خاراندن سر می‌کند.
    •  
  2. قرمزی و التهاب پوست:

    • ساعتی که شپش خون می‌خورد، ممکن است پوست سر قرمز شود و التهاب ایجاد شود.
    •  
  3. مدفوع شپش:

    • شپش‌ها پس از تغذیه از خون، ممکن است مدفوع یا مانند ذرات سیاه رنگ در موها و روی پوست سر رها کنند.
    •  
  4. حساسیت و آلرژی:

    • برخی افراد ممکن است به مواد موجود در ترشحات شپش‌ها حساسیت نشان دهند. این حساسیت ممکن است باعث ایجاد آلرژی‌های پوستی شود.
    •  
  5. تشدید خارش در شب:

    • خارش شپش‌ها معمولاً در شب‌ها تشدید می‌شود. این امر ممکن است باعث اختلال در خواب و استرس شود.
    •  
  6. مشاهده شپش‌ها:

    • در برخی موارد، می‌توان شپش‌ها را روی موهای سر یا در نزدیکی ساقه موها دید. این شپش‌ها اغلب کوچک و خاکستری رنگ هستند.

اگر احساس می‌کنید که ممکن است شما یا دیگران به شپش مبتلا شده اید، پیشنهاد میکنیم حتماً و در اولین فرصت از شامپوی ضد شپش دفینوترین استفاده کنید

 تحریک پوست سر

شپش ها موجوداتی هستند که در طول شبانه روز چندین بار از خون پوست سر انسان تغذیه می کنند، به همین دلیل دائماً به دنبال غذا هستند. عرق، خون و سلول های مرده پوست، مواردی هستند که شپش های سر تمایل دارند از آن ها تغذیه کنند. در نتیجه ، تحریک پوست سر و گردن از علائم شایع وجود شپش های سر است. خراشیدن سطح پوست سر باعث التهاب، تحریک و وخیم تر شدن اوضاع در آن قسمت می شود.

ممکن است حتی برخی موارد، با بدتر شدن خارش و عفونت در سر، خونریزی نیز ایجاد شود.

مشکل در خوابیدن

شپش ها شب فعال هستند، به این معنی که در شب، بیشترین فعالیت خود را انجام می دهند. این در شرایطی است که آن ها به احتمال زیاد از خون و سلول های مرده پوست تغذیه کرده و هم چنین تخم گذاری می کنند. این فعالیت های شپش باعث می شود، در خواب افراد مبتلا به شپش اختلال ایجاد شود. زیرا فرد مبتلا، اغلب از خارش مداوم و خراشیدن پوست سر خود عذاب می کشد.

ممکن است احساس سوزش یا احساس گاز گرفتگی در سر نیز احساس شود که بیشتر منجر به بیخوابی می شود. همه افراد مبتلا، به ویژه کودکان، تحت تأثیر فعالیت شبانه شپش ها قرار می گیرند.

خزیدن و خارش ناشی از شپش در سر، منجر به بیخوابی می شود

 نوسانات خلقی

افراد مبتلا به شپش، به شدت تحریک پذیر هستند. آن ها ممکن است در بعضی مواقع احساس ناخوشایندی داشته باشند و این روی آن ها تأثیراتی منفی داشته باشد. دلیل این امر این است که خارش طولانی مدت و سوزش ناشی از شپش، پیامدهایی منفی بر ثبات عاطفی آن ها گذاشته است. کمبود خواب یکی دیگر از عواملی است که باعث تحریک پذیری می شود و می تواند رفتن به محل کار یا مدرسه را برای آن ها دشوار کند.

برای افراد مبتلا به شپش، تمرکز برای مدت زمان طولانی نیز دشوار است. یکی از اولین علائم و تغییراتی که والدین در فرزندان خود می توانند ببینند، تغییر در روحیه آن هاست.

خارش پوست سر، که معمولاً یک نشانه عفونت ناشی از وجود شپش است نیز می تواند منجر به نوسانات خلقی در افراد مبتلا به شپش شود.

 مشاهده تخم شپش در سر

یکی از ساده ترین راه ها برای تشخیص اینکه آیا شپش شما را آلوده کرده است این است که به دنبال تخم های شپش باشید. آن ها به رنگ سفید مایل به خاکستری به نظر می رسند و اغلب با شوره سر اشتباه گرفته می شوند.

با توجه به اندازه، آن ها اغلب با یک دانه ماسه مقایسه می شوند، برای تعیین اینکه شپش دارید، موهای خود را شانه بزنید. برخلاف شوره سر، که به راحتی از مو جدا می شود، تخم های شپش به سختی از ساقه مو جدا می شوند. آنچه که برداشتن تخم های شپش را دشوار می کند این است که آن ها در پایه مو قرار گرفته اند و توسط شپش ماده با ترکیب خاصی، به مو محکم شده اند. برای برداشتن تخم شپش از روی موها، بهتر است از شانه ضد شپش مخصوص استفاده کنید.

مشاهده تخم شپش در مو

 پوسته پوسته شدن پوست سر

فعالیت شپش ها در سر می تواند منجر به پوسته پوسته شدن پوست سر شود. شپش ها برای رسیدن به خون، باید در ابتدا قسمتی از پوست سر را گاز بگیرند. در صورتی که تعداد و فعالیت شپش در سر شدید شود، پوسته پوسته شدن در سر امری حتمی است.

به طور کلی فعالیت شپش ها در سر به دو طریق، منجر به آسیب هایی در پوست می شود. گزیدن پوست سر توسط شپش و خارش پوست ناشی از واکنش آلرژیک به بزاق شپش، دلایل ایجاد آسیب های پوستی در سر هستند.

ابتلاء سایر اعضا خانواده به شپش

یکی از رایج ترین تصورات غلط در مورد شپش این است که آن ها پرواز می کنند یا جهش های بلندی انجام می دهند. اما شپش ها با توجه به ساختار بدن و پاهایشان فقط می توانند بخزند. آن ها فقط از این طریق می توانند از موی یک میزبان به موی میزبان جدید منتقل شوند.

همچنین آن ها در صورتی که وسایلی مانند برس، شانه و یا گیره مو بین افراد به اشتراک استفاده شوند، به راحتی شیوع پیدا می کنند. شپش ها نمی توانند شنا کنند. بنابراین، همزمان قرار گرفتن در استخر با یک فرد آلوده به شپش، به این معنا نیست که شپش در همه جای استخر پخش شود. اما اگر یکی از اعضای خانواده به شپش آلوده شده باشد، احتمال ابتلا به شپش در آن خانواده، ده برابر می شود.

 تذکر مدرسه برای شیوع شپش

شپش ها در مکان هایی مانند مدارس و مهد های کودک، به سرعت گسترش می یابند. به طور کلی شیوع شپش در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. کودکان در تعاملات اجتماعی خود در محیط هایی مانند مدرسه و مهد کودک محدودیتی نداشته و به شدت در تماس نزدیک با یکدیگر قرار دارند.

اگر اخطار و هشداری در مدرسه فرزندتان در مورد شیوع شپش دریافت کردید، خطر ابتلای کودک به شپش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. با این حال، می توانید برای کاهش احتمال ابتلاء به شپش، برای فرزند خود از روش های مختلفی بهره ببرید. در این شرایط بهتر است از شامپوی ضد شپش و تخم شپش استفاده کنید. استفاده از این شامپوها به طور حتم از ابتلاء فرزند شما به شپش پیشگیری می کند.

 

خرید شامپوی شپش کش

نحوه خرید سم شپش را در این صفحه میتوانید مطالعه کنید